|
|
Jakie informacje należy zebrać i w jaki sposób ?
|
W celu oceny ryzyka zawodowego związanego z czynnikami organizacyjnymi, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na wyniki oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, należy sprawdzić zgodność organizacji pracy z wymaganiami prawa, zwracając szczególną uwagę na dokumenty odnoszące się do:
- kwalifikacji pracowników;
- szkolenia i informowania pracowników;
- badań lekarskich pracowników;
- instrukcji bezpiecznego wykonywania pracy;
- oceny zgodności maszyn i innych urządzeń technicznych z wymaganiami bezpieczeństwa;
- monitorowania stosowanych środków ochrony, w celu zapewnienia, że są one właściwie stosowane i że są skuteczne;
- stanu pomieszczeń pracy;
- organizacji czasu pracy, itp.;
Na podstawie analizy dostępnych dokumentów należy się upewnić, że wdrożono odpowiednie rozwiązania organizacyjne, zapewniające utrzymywanie zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Do oceny ryzyka zawodowego związanego z występowaniem w środowisku pracy czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych zespół oceniający ryzyko zawodowe powinien zgromadzić przede wszystkim informacje umożliwiające określenie:
- Jakie zadania są realizowane na stanowisku pracy?
- Jakie czynności i w jaki sposób są wykonywane podczas realizacji tych zadań, a także jaki jest czas wykonywania tych czynności?
- Kto pracuje na ocenianych stanowiskach pracy, przy czym należy zwrócić uwagę na zidentyfikowanie tych pracowników, dla których ryzyko zawodowe związane z oddziaływaniem zagrożeń może być większe od przeciętnego, takich jak np. Kobiety w ciąży, młodociani, osoby starsze lub niepełnosprawni?
- Jakie maszyny i inne urządzenia techniczne są stosowane na stanowisku pracy?
- Jakie materiały są wykorzystywane w procesach technologicznych?
- Jakie zagrożenia zidentyfikowano na ocenianych stanowiskach pracy?
- Jakie środki ochrony są obecnie stosowane w celu ograniczenia związanego ze zidentyfikowanymi zagrożeniami ryzyka zawodowego?
- Czy i jakie wypadki przy pracy zarejestrowano na ocenianych stanowiskach pracy?
- Jaki jest poziom absencji chorobowej osób pracujących na ocenianych stanowiskach i jakie mogą być jej przyczyny?
- Jakie wymagania prawa i norm dotyczą ocenianego stanowiska pracy?
Informacje te można zebrać na podstawie analizy:
- dokumentacji odnoszącej się do wykorzystywanych na stanowisku maszyn i urządzeń,
- procedur technologicznych i instrukcji robocze,
- wyników pomiarów czynników zagrażających (szkodliwych i niebezpiecznych, a także uciążliwych), występujących na stanowisku pracy,
- wyników badań ankietowych odnoszących się do psychospołecznego środowiska pracy,
- dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych,
- dokumentacji dotyczącej chorób zawodowych i innych chorób związanych z pracą,
- dokumentacji dotyczącej szkoleń i badań lekarskich pracowników,
- rejestrów wypadków i chorób zawodowych,
- aktów prawnych i norm technicznych,
a także:
- obserwacji czynności, wykonywanych na stanowisku pracy (np. sprawdzenie, czy praca jest wykonywana zgodnie z ustalonymi procedurami),
- wywiadów z pracownikami.
W procesie zbierania informacji można zidentyfikować występowanie niezgodności z wymaganiami obowiązującego prawa, takich jak na przykład brak wymaganych szkoleń pracowników, brak badań lekarskich, brak dokumentów potwierdzających zgodność stosowanych maszyn i urządzeń z wymaganiami bezpieczeństwa, brak wyników pomiarów czynników szkodliwych, które są niezbędne do właściwej oceny ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na te czynniki, brak instrukcji bezpiecznego wykonywania pracy i/lub zaznajomienia z nimi pracowników, brak informacji o psychospołecznym środowisku pracy itp.
|
|
|
|