Dobre praktyki w zakresie
odpowiedzialności społecznej biznesu w obszarze bhp
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR - corporate social responsibility) oznacza dobrowolne włączanie aspektów społecznych oraz środowiskowych wykraczających poza zakres obowiązujących aktów prawnych do działalności gospodarczej firm oraz ich kontaktów z interesariuszami. Najczęściej jako interesariuszy wymienia się: pracowników, inwestorów, udziałowców, partnerów handlowych, klientów, władze publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczność lokalną.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy z siedzibą w Bilbao podkreśla, że ochrona pracy stanowi jeden z integralnych elementów koncepcji odpowiedzialności społecznej biznesu, a pracownicy należą do grupy kluczowych interesariuszy każdej organizacji. Zaleca ona przedsiębiorstwom, które chcą realizować założenia odpowiedzialności społecznej biznesu w odniesieniu do pracowników podejmowanie następujących działań:
- poprawa warunków pracy (z uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy) oraz zwiększenia satysfakcji zawodowej,
- zachowanie równowagi na polu praca i życie prywatne,
- zapewnienie równych szans wszystkim pracownikom,
- zapewnienie szkoleń i rozwój zawodowy pracowników (z uwzględnieniem planowania kariery),
- zapewnienie skutecznej komunikacji z pracownikami oraz włączenie ich w proces podejmowania decyzji w firmie,
- odpowiedzialne i sprawiedliwe wynagradzanie lub świadczenie pomocy finansowej dla pracowników (np. systemy ubezpieczeń emerytalnych, nieoprocentowane pożyczki).
W dziale zebrano dostępne bezpośrednio na stronach internetowych przedsiębiorstw oraz organizacji zajmujących się problematyką społecznej odpowiedzialności biznesu (w tym przede wszystkim Forum Odpowiedzialnego Biznesu), a także publikowane w drukowanych materiałach promocyjnych przedsiębiorstw przykłady dobrych praktyk z zakresu odpowiedzialności społecznej biznesu w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy pogrupowane w 4 kategorie:
- Równowaga praca - dom
- Działania na rzecz zdrowia
- Bezpieczeństwo pracy
- Komunikacja i stosunki interpersonalne