Partycypacja pracowników
Za bezpieczeństwo i higienę pracy odpowiadają zarówno pracodawcy, ale to pracownicy najwięcej wiedzą o zagrożeniach w swoim miejscu pracy i mają na nie wpływ.
Główne obowiązki pracodawców obejmują zapobieganie zagrożeniom poprzez wdrażanie działań prewencyjnych, obejmujących bezpieczne metody pracy, bezpieczny sprzęt, odpowiednie środki ochrony indywidualnej, a także informacje, instrukcje i szkolenia dla pracowników. Jednak w prawie przewiduje się również wymóg uczestnictwa pracowników i pomoc pracodawcom w zapewnianiu ochrony przez:
- troskę o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,
- aktywną współpracę z pracodawcą w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy,
- postępowanie zgodne z odbytym szkoleniem w zakresie bezpiecznego wykonywania pracy oraz stosowania sprzętu, narzędzi, substancji itp.,
- zgłaszanie sytuacji (pracodawcy, zwierzchnikowi lub przedstawicielowi pracowników), w których praca lub niedostateczne środki bezpieczeństwa narażają na szwank zdrowie i bezpieczeństwo jakiejkolwiek osoby.
Te wymogi prawne są równoznaczne z powodami, dla których pracownicy powinni angażować się w podnoszenie standardów bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy dla siebie i swoich współpracowników. Po pierwsze, bezpieczeństwo i higiena pracy polegają na minimalizacji wynikających z pracy zagrożeń dla zdrowia. Po drugie, pracownicy muszą znać zagrożenia w miejscu pracy, aby umiejętnie i skutecznie nimi zarządzać.
Dowiedz się więcej: udział pracowników w zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy - przewodnik.
|