Koszty wypadków przy pracy obciążają przede wszystkim społeczeństwo. Ponoszą je również poszkodowani pracownicy i ich rodziny. Związane z wypadkami przy pracy koszty obciążające przedsiębiorstwo nie są na ogół obliczane. Pracodawcy dostrzegają na ogół tylko część kosztów wypadków urazowych. Dodatkowo koszty zdarzeń potencjalnie wypadkowych nie powodujące urazów a jedynie często straty materialne, nie są na ogół zaliczane do kosztów wynikających z braku bezpieczeństwa. Zdarzeń tych jest na ogół znacznie więcej niż wypadków urazowych. W przedsiębiorstwach badanych przez Health and Safety Executive w Wielkiej Brytanii stosunek liczby wypadków urazowych do liczby wypadków bezurazowych wynosił od 1:23 do 1:68, w zależności od rodzaju działalności.
Koszt wypadku przy pracy w przedsiębiorstwie można obliczyć sumując wszystkie składniki kosztów, które są związane z wypadkiem:
K
o = (K
CS + K
PMiT + K
N + K
Z + K
ZP + K
SM + K
N + K
Ś +K
I ) - O
gdzie:
- Ko - całkowity koszt wypadku przy pracy,
- KCS - koszt czasu straconego wskutek wypadku,
- KPMiT - koszt pomocy medycznej i transportu,
- KN - koszt nadgodzin,
- KZ - koszt zastępstw,
- KZP - koszt zakłóceń w produkcji,
- KSM - koszt strat materialnych,
- KN - koszt napraw,
- KŚ - koszt odszkodowań,
- KI - koszty inne,
- O - odszkodowania otrzymane przez przedsiębiorstwo z instytucji ubezpieczeniowych (zmiejszające koszty wypadków)
Określając czas stracony wskutek wypadku należy uwzględnić czas stracony przez osobę poszkodowaną w dniu wypadku, czas stracony przez inne osoby (np. udzielające pierwszej pomocy poszkodowanemu, towarzyszące mu w drodze do lekarza lub domu, przyglądające się zdarzeniu itp.), czas związany z zastępowaniem poszkodowanego, czas poświęcony na dochodzenie powypadkowe oraz czas na planowanie i prowadzenie prac badawczo - rozwojowych.
Do ponoszonych kosztów przez przedsiębiorstwo związanych z wypadkiem należą także dodatkowe wynagrodzenia związane z pracą w nadgodzinach, odszkodowania i inne świadczenia pieniężne. Uwzględnić tu również należy koszty związane z wynajęciem maszyn, zleceniem produkcji, naprawami wykonanymi poza zakładem oraz koszty transportu poszkodowanego i płatnej pomocy medycznej poza zakładem pracy.
Straty w majątku trwałym i obrotowym to koszty straconych wskutek wypadku surowców, półwyrobów lub wyrobów gotowych oraz straty w wyposażeniu (maszyny, narzędzia, pojazdy). Związane z wypadkiem przerwy w produkcji, obniżenie wydajności i jakości pracy powodują utratę przychodów.