Logo CIOP CIOPMapa serwisu English version
CIOPWsteczPoziom wyżejCIOP
POPULARYZACJA BHP
.. | Wprowadzenie | Środki i formy popularyzacji bhp w MSP | Popularyzacji bhp prowadzona przez CIOP-PIB | Promocja bezpiecznych zachowań w miejscu pracy

Najskuteczniejsze, zdaniem przedstawicieli MSP, środki i formy
popularyzacji bezpieczeństwa pracy


Popularyzacja zagadnień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia człowieka w środowisku pracy w Polsce przebiega na różnych płaszczyznach, lecz często są to działania nieskoordynowane, cząstkowe.

Przeprowadzone badania dotyczące metod popularyzacji bezpieczeństwa i higieny pracy stosowanych w zakładach pracy w Polsce  wskazały na:

  • brak w zakładach programów popularyzujących tematykę bhp wśród pracowników,

  • ograniczanie się przeważającej większości przedsiębiorstw do prenumeraty prasy specjalistycznej, niewielkiej biblioteczki książek bhp i znaków graficznych bezpieczeństwa,

  • brak aktywnych działań skierowanych do pracowników,


a jednocześnie wykazały duże zapotrzebowanie na materiały popularyzujące wspomniane zagadnienia.

W literaturze spotyka się opinie, że wszystkie środki przekazu mogą być skuteczne, jeśli są właściwie stosowane. Jednocześnie uważa się, że im więcej jest stosowanych w działaniach popularyzacyjnych i propagandowych różnorodnych form i środków, tym lepszy jest efekt końcowy. Zwielokrotnianie źródeł informacji i powtarzanie tych samych informacji w różnych formach zwiększa skuteczność ich działania i prawdopodobieństwo, że informacja dotrze do odbiorców na różnym poziomie odbioru i wpłynie na ich zachowania i poglądy.

Wynik badań dotyczących stosowanych form i środków upowszechniających problematykę bezpieczeństwa pracy wskazuje na bardzo ubogi "zestaw" stosowanych przez zakłady form i środków.

W zasadzie oprócz prasy specjalistycznej, książek - literatury specjalistycznej, zbiorów przepisów itd. oraz znaków graficznych, ponad połowa ankietowanych przedsiębiorstw nie korzysta z żadnych innych form upowszechniania bezpieczeństwa pracy w zakładzie.

Prawie 60% zakładów nie dysponuje broszurami z zakresu bezpieczeństwa pracy, nie korzysta z edukacyjnej roli plakatów, nie wyposaża stanowisk pracy w ilustrowane instrukcje stanowiskowe, w ponad 60% nie wykorzystuje się ponadto ulotek, filmów i wszelkich innych środków.


Rys 1 - Stosowane formy upowszechniania zagadnień bezpieczeństwa pracy

1- prasa specjalistyczna
2- książki (literatura specjalistyczna, zbiory przepisów itd.)
3- broszury
4- ulotki
5- plakaty
6- znaki graficzne
7- hasła
8- ilustrowane instrukcje stanowiskowe
9- gazetki ścienne
10- gazeta zakładowa
11- wykresy statystyczne
12- filmy
13- slajdy
14- odczyty
15- imprezy masowe
16- inne (instruktaże, informacje bhp na cyklicznych spotkaniach,
radiowęzeł zakładowy, seminaria, egzaminy, pokazy, promocje zdrowia, e-mail).



Rys 2 - Najskuteczniejsze według ankietowanych środki i formy upowszechniania zagadnień bezpieczeństwa pracy

1. prasa specjalistyczna
2. książki (literatura specjalistyczna)
3. broszury
4. ulotki
5. plakaty
6. znaki graficzne
7. hasła
8. ilustrowane instrukcje stanowisk.
9. gazetki ścienne
10. gazeta zakładowa
11. wykresy statystyczne
12. filmy
13. slajdy
14. odczyty
15. imprezy masowe
16. inne
17. szkolenia.


Z przeprowadzonych badań form i środków upowszechniających problematykę bezpieczeństwa pracy wynika, że znaczna część zakładów ogranicza się do dwóch - trzech form/środków, za pomocą których realizowane są wśród pracowników działania popularyzacyjne. Zdecydowanie dominują nad pozostałymi środkami: prasa specjalistyczna, książki specjalistyczne oraz znaki graficzne bezpieczeństwa. Inne, pomimo swojej teoretycznie zakładanej atrakcyjności  wykorzystywane są w znacznie mniejszym stopniu – jedynie przez 40%, a w niektórych przypadkach nawet tylko 8% wszystkich badanych zakładów.

Analiza danych wykazuje, że istotnym czynnikiem wpływającym na  stosowane w zakładach środki i formy upowszechniające problematykę bezpieczeństwa pracy jest wielkość przedsiębiorstwa. Im większy zakład, tym większa różnorodność stosowanych metod. Związane jest to przede wszystkim z faktem, że wielkie przedsiębiorstwa dysponują większymi możliwościami finansowymi, kadrowymi oraz organizacyjnymi do prowadzenia działalności popularyzatorskiej. Są one w stanie zapewnić swoim pracownikom środki bardziej różnorodne, mogą także stworzyć warunki do lepszej realizacji działań upowszechniających zasady bezpieczeństwa pracy.

Symbol nauki
Strona głównaIndeks słówStrona BIPCIOP


Linia

Copyright © Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
Wszelkie prawa do udostępnianych materiałów informacyjnych są zastrzeżone.
Kopiowanie w celu rozpowszechniania fragmentów lub całości materiałów jest zabronione. Udostępnione materiały można kopiować zarówno we fragmentach,
jak i w całości wyłącznie na użytek własny.

ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa, tel. (+48 22) 623 36 98, fax (+48 22) 623 36 93

Zapraszamy