|
Struktura systemu zarządzania BHP
a wymagania przepisów prawa
|
Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy w polskich przedsiębiorstwach jest kodeks pracy. Dział X kodeksu określa podstawowe obowiązki pracodawców i pracowników w tym zakresie, wymagania odnośnie środowiska pracy, a także działania, których podjecie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników. Uszczegółowienie i rozszerzenie zawartych w kodeksie pracy wymagań można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy i w szeregu innych towarzyszących kodeksowi aktach prawnych.
W celu spełnienia wymagań przepisów prawa w przedsiębiorstwach wdrażane są systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, których struktury mogą być różne, zawsze jednak muszą uwzględniać wymagane prawem elementy podstawowe. W systemie zarządzania wdrażanym zgodnie z normą PN-N-18001 wymagania przepisów prawa mają wpływ przede wszystkim na ukształtowanie następujących elementów:
- identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka zawodowego,
- struktura, odpowiedzialność i uprawnienia,
- szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja,
- komunikowanie się, partycypacja pracowników,
- dokumentacja systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy
- sterowanie operacyjne pracami i działaniami związanymi ze znaczącymi zagrożeniami,
- gotowość do reagowania na wypadki przy pracy i awarie,
- monitorowanie,
- zapisy.
|
|