W Polsce wymagania i wytyczne dotyczące systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy określają normy PN-N-18001:2004 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania” oraz PN-N-18004:2001 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wytyczne”. Model systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy przedstawiony w tych normach jest oparty na cyklu ciągłego doskonalenia (zwanym często cyklem Deminga lub PDCA).
Obejmuje on następujące elementy:
- zaangażowanie najwyższego kierownictwa i politykę bezpieczeństwa i higieny pracy;
- planowanie działań, na które składa się ustalanie celów ogólnych i szczegółowych oraz sporządzanie planów ich realizacji; ocena ryzyka zawodowego i identyfikowanie obowiązujących przedsiębiorstwo wymagań prawnych to elementy systemu, które powinny umożliwić pozyskiwanie informacji niezbędnych do właściwego ustalania celów;
- wdrażanie i funkcjonowanie, a w tym:
- ustalenie struktury organizacyjnej i odpowiedzialności,
- zapewnienie zasobów potrzebnych do wdrożenia i funkcjonowania systemu,
- zapewnienie odpowiednich kompetencji i szkolenia oraz kształtowanie świadomości i motywowanie pracowników,
- komunikowanie się,
- dokumentowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy,
- sterowanie pracami i działaniami związanymi ze znaczącymi zagrożeniami,
- gotowość do reagowania na wypadki przy pracy i awarie;
- sprawdzanie funkcjonowania systemu obejmujące monitorowanie i auditowanie oraz działania korygujące;
- przegląd wykonywany przez kierownictwo i ciągłe doskonalenie.
Wdrożenie systemu zarządzania zgodnego z wymaganiami i wytycznymi norm powinno nie tylko ułatwić dostosowanie się do wymagań obowiązującego prawa, ale również przyczynić się do osiągania coraz wyższego poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.