|
|
Problem: Czynniki mogące wpływać na pogorszenie stanu psychofizycznego kierowcy, a w konsekwencji do powstania kolizji lub wypadku, wskutek:
- braku odpowiedniego wypoczynku pomiędzy poszczególnymi okresami pracy,
- długiej i monotonnej jazdy pojazdem ciężarowym,
- ciągłej jazdy bez robienia regularnych przerw podczas jazdy,
- nasilającego się ruchu na trasie i w miastach,
- warunków atmosferycznych,
- jazdy w nocy,
- oddziaływania fizycznych czynników środowiska pracy jakimi są przede wszystkim: drgania mechaniczne ogólne i miejscowe, hałas i infradźwięki, zmieniające się parametry mikroklimatu w kabinie.
|
Pytania / obserwacje |
Dzialania poprawiajace stan bhp |
|
Czy kierowca przestrzega ustawowych godzin wypoczynku pomiędzy kolejnymi okresami jazdy? |
Stosowanie wymagań określonych ustawowo aby kierowca mogą prowadzić pojazd maksymalnie przez 9 godzin na dobę, natomiast dwa razy w tygodniu wolno przedłużyć prowadzenie pojazdu do 10 godz.
Kierowcy przysługuje każdej doby prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Może być on skrócony, ale nie mniej niż do 9 godzin i nie częściej niż 3 razy w ciągu tygodnia. Przy takim skróceniu równoważny okres wypoczynku trzeba wykorzystać przed końcem następnego tygodnia. Można też podzielić odpoczynek na 2 lub 3 części, ale jedna z nich powinna wynosić co najmniej 8 kolejnych godzin, a dobowy odpoczynek - 12 godz.
W przypadku prowadzenia pojazdu przez załogę dwuosobową, minimalny okres nieprzerwanego odpoczynku wynosi 8 godzin w każdym 30-godzinnym okresie. Nie jest dopuszczalny odbiór odpoczynku przez jednego z kierowców, gdy pojazd jest prowadzony przez drugiego kierowcę. Za odpoczynek uznaje się tylko ten czas, gdy pojazd znajduje się na postoju. Przewoźnicy muszą pamiętać, że dobowy odpoczynek nie może być w jadącym pojeździe, a na parkingu można go spędzić wyłącznie wtedy, gdy samochód wyposażony jest w miejsce do spania. |
|
Czy u kierowcy rozpoczynającego pracę za kierownicą widać pierwsze oznaki zmęczenia i senności? |
Do oceny zmęczenia, bez dokonywania podziału na obciążenie związane z wysiłkiem fizycznym czy umysłowym można sporządzić listę objawów towarzyszących zmęczeniu. Zalicza się do nich:
- zmęczenie fizyczne,
- rozluźnienie,
- drażliwość,
- brak energii,
- ociężałość myślenia,
- brak koncentracji (nieobecność myślami),
- ból głowy,
- ból krzyża (lumbago),
- zmęczenie oczu,
- nudności,
- sztywność ramion,
- drżenie rąk i nóg,
- potrzebę (chęć) przyjęcia pozycji leżącej oraz zasypianie.
Do czynników powodujących zmęczenie i senność u kierowcy, mają również wpływ m.in. wiek, kondycja fizyczna i zdrowotna, czas prowadzenia pojazdu, liczba godzin snu poprzedzającego jazdę samochodem. |
|
Czy kierowca dokonuje przerw podczas jazdy przewidzianych ustawowo? |
Kierowca pojazdu ciężarowego nie może jechać dłużej niż przez 4,5 godziny. Po tym czasie kierowca musi zrobić 45-minutową przerwę. Przerwa ta może być zastąpiona krótszymi, przerwami trwającymi minimum 15 minut każda, wykorzystywanymi w trakcie 4,5 godzinnego prowadzenia pojazdu. Przerwy te nie są wliczane do dziennego okresu wypoczynku. Nie można też podczas nich wykonywać innej pracy.
Doba w przypadku załogi dwuosobowej prowadzącej pojazd trwa maksimum 30 godzin. Standardowe okresy prowadzenia pojazdu w przypadku załogi dwuosobowej: 4,5 h – I kierowca, 4,5 h – II kierowca, 4,5 h – I kierowca, 4,5 h – II kierowca , 12 h – odpoczynek. Podczas prowadzenia pojazdu przez załogę dwuosobową nie są wymagane powyższe okresy przerw, gdyż czas oczekiwania oraz czas nie poświęcony prowadzeniu pojazdu nie jest uważany za czas wykonywania pracy. |
|
Czy poinformowano kierowców o obowiązujących ich przepisach z zakresu czasu pracy (w sposób przyjęty u danego pracodawcy) [ustawa, art. 24, ust.1)] ? |
Pracodawca jest zobowiązany:
- poinformować kierowców o obowiązujących ich przepisach z zakresu czasu pracy, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, oraz
- uzyskać od kierowcy oświadczenie na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o nie pozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy,
- prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców, niezależnie od stosowanego systemu czasu pracy i sposobu wynagradzania za godziny nadliczbowe i za pracę w porze nocnej, w rozliczeniu dobowym, tygodniowym i przyjętym okresie rozliczeniowym,
- na wniosek kierowcy udostępniać mu ewidencję jego pracy.
|
|
Czy prowadzona jest ewidencja czasu pracy kierowców w rozliczeniu dobowym, tygodniowym i przyjętym okresie rozliczeniowym (Ustawa, art. 25 ust. 1.) ? |
Zapewnienie kierowcom tygodniowego czasu pracy nie przekraczającego przeciętnie 48 godzin,, łącznie z godzinami nadliczbowymi. Można natomiast wydłużyć tygodniowy czas pracy do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy.
W ciągu dwóch tygodni kierowca nie może przekroczyć 90 godzin prowadzenia pojazdu. |
|
|
|
|
|