|
|
Wstęp ogólny wprowadzający w problematykę zarządzania wiekiem oraz pracowników starszych (powyżej 50. r. życia)
Opracowała dr Katarzyna Hildt-Ciupińska, CIOP 2012 r.
|
W większości krajów europejskich obserwuje się systematyczny wzrost udziału w populacji ogólnej osób po 50. roku życia. Wynika to ze stopniowego osiągania tego wieku przez pokolenie wyżu demograficznego, urodzonego po II wojnie światowej, (tzw. „baby boom”) oraz obserwowanego spadku dzietności w ubiegłych dziesięcioleciach. W kontekście rynku pracy oznacza to zmniejszanie się liczby osób w wieku produkcyjnym [ze sprawozdania].
Obecnie podejmuje się różnorodne działania, mające na celu zminimalizowanie skutków nieuchronnego procesu starzenia się siły roboczej. Jednym z nich jest „zarządzanie wiekiem”.
Zarządzanie wiekiem
Zarządzanie wiekiem (ang. age management) określa się jako element zarządzania zasobami ludzkimi lub element zarządzania szerzej pojętą różnorodnością (zwalczanie dyskryminacji ze względu na wiek, płeć, rasę, religię). Polega ono na realizacji działań, które pozwalają na bardziej racjonalne wykorzystanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku [2]. Obszary zarządzania wiekiem, to: rekrutacja (specjalny program zatrudniania nie dyskryminujący ze względu na wiek a niekiedy nawet dostosowany do kandydatów 50+), ochrona zdrowia, kształcenie ustawiczne i rozwój kariery, organizacja i warunki pracy (w tym elastyczny czas pracy, przesunięcia między stanowiskami), kończenie zatrudnienia i przechodzenie na emeryturę1.
Zarządzanie wiekiem może się przyczyniać m.in.: do wzrostu wydajności pracy przedsiębiorstwa, spadku kosztów zarządzania zasobami ludzkimi, wzrostu i poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa, utrzymaniu dobrego (bądź poprawy) wizerunku firmy i in.
W myśl Zalecenia nr 162 Międzynarodowej Organizacji Pracy2, dotyczącego pracowników w starszym wieku działania związane z zarządzaniem wiekiem powinny dotyczyć następujących zagadnień:
- Zatrudnienia, w tym:
- niedyskryminowania ze względu na wiek, z wyjątkiem prac w warunkach nieodpowiednich dla danych grup wiekowych,
- dostępu do poradnictwa zawodowego,
- możliwości awansu w każdym wieku,
- zabezpieczanie zatrudnienia z uwzględnieniem ustawodawstwa i polityki krajowej w zakresie rozwiązywania stosunku pracy,
- zastosowanie systemu wynagradzania, który uwzględnia nie tylko szybkość wykonywanej pracy, lecz również wiedzę i doświadczenie,
- umożliwienie zatrudnienia w innym zawodzie (bądź na innym stanowisku) bez utraty dotychczasowej wysokości zarobków,
- przekwalifikowanie w przypadku podupadających gałęzi przemysłu lub odszkodowanie,
- ułatwienie podjęcia zatrudnienia lub powtórnego zatrudnienia przez osoby starsze poszukujące pracy po przerwie w zatrudnieniu spowodowanej obowiązkami rodzinnymi.
- Organizacji i warunków pracy, w tym:
- sprawiedliwego rozdzielania zadań,
- bezpieczeństwa i higieny pracy,
- umożliwienia kontynuowania zatrudnienia w zadowalających warunkach (np. przeniesienia między stanowiskami z punktu widzenia lepszego dopasowania stanowiska do pracownika),
- zapobiegania powstawania warunków, które mogą przyspieszać proces starzenia,
- zmiany form organizacji i czasu pracy, które prowadzą do stresów lub nadmiernego, rytmu pracy, poprzez dostosowanie ich do możliwości pracowników, w szczególności przez ograniczenie godzin nadliczbowych
- dostosowanie stanowiska pracy, odwołując się przede wszystkim do zasad ergonomii, w celu zachowania zdrowia, zapobiegania wypadkom i zachowania zdolności do pracy
- skrócenie czasu pracy przy pracach uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia.
- stopniowe skracanie czasu pracy w określonym czasie przed datą, w której pracownik osiągnie wiek upoważniający do świadczeń emerytalnych,
- zwiększenie rocznego wymiaru urlopu płatnego na podstawie stażu pracy lub wieku,
- umożliwienie starszym pracownikom organizowania ich czasu pracy i czasu wolnego według własnych potrzeb, w szczególności poprzez ułatwianie im zatrudniania niepełno etatowego i stwarzanie im możliwości ruchomego czasu pracy.
- Zdrowia, w tym:
- zapewnienie ochrony zdrowia pracowników (nadzoru nad zdrowiem),
- przekazywanie informacji dotyczących procesu starzenia się i środków jego łagodzenia (np. badania lekarskie, poradnictwo dotyczące aktywności fizycznej, diety, sposobów wykorzystywania czasu wolnego).
- kształtowanie warunków i organizacji pracy, w konsultacji ze specjalistami z obszaru bhp.
- Kształcenia, w tym:
- ułatwienia w zakresie kształcenia zawodowego, w szczególności dalszego kształcenia i przeszkalania,
- płatne urlopy szkoleniowe,
- poradnictwo i szkolenia dotyczące trudności napotykanych przez starszych,
- informowanie o dostępie do szkoleń.
Pracownik starszy
Jednoznaczne określenie wieku, który oznacza początek starzenia się organizmu, jest bardzo trudne. Podziały oparte na wieku chronologicznym nie są właściwe w odniesieniu do spełniania przez pracowników różnych ról zawodowych. 3
Często, wraz z wydłużaniem się życia człowieka, wydłuża się również okres jego sprawnego funkcjonowania, bez ograniczających go cech przypisywanych starości. W odniesieniu do pojęcia „starszy pracownik”, ważny jest moment, w którym zmieniające się wraz z wiekiem właściwości psychofizyczne człowieka, mogą utrudniać wykonywanie określonej pracy, zagrażając zdrowiu pracownika i innych osób 3. Zmieniające się możliwości wykonywania pracy przez człowieka spowodowane są głównie obniżaniem się wydolności i sprawności fizycznej oraz niektórych sprawności psychofizycznych (np. spostrzegawczości, szybkości reakcji, sprawności narządów zmysłów). Zmiany w tych funkcjach obserwuje się już od 45. roku życia. Jednocześnie jednak w tym okresie życia wzrasta częstość występowania wielu chorób, m.in. układów: krążenia, oddychania, mięśniowo-szkieletowego, a także zaburzeń hormonalnych i przemiany materii. 4
Za umownie przyjętą granicę wieku, wyznaczającą stopniowe obniżanie się wyżej wymienionych zdolności, jest 45 rok życia. Najczęściej jednak, do określenia „starszego pracownika”, używa się pojęcia 50+, co określa pracownika, w wieku 50 lat i więcej 5. Trzeba pamiętać o tym, że proces starzenia się organizmu przebiega bardzo indywidualnie, stąd trudno jest jednoznacznie określić wiek starszego pracownika. W myśl Zalecenia nr 162 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącego pracowników w starszym wieku 2, dokładną definicję starszego pracownika, określają kraje, których zalecenia będą dotyczyły.
1 Liwiński J., Sztanderska U.: Wstępne standardy zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwach. Warszawa, 2010r. http://pokl.parp.gov.pl/files/74/150/226/10730.pdf
Liwiński J., Sztaderska U.: Z wiekiem na plus. Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie. Warszawa, 2010r. www.parp.gov.pl/files/74/87/110/10073.pdf
Naegele G., Walker A.: A guide to good practice in age management. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2006r . http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2005/137/en/1/ef05137en.pdf
2 Zalecenie nr 162 Międzynarodowej Organizacji Pracy, dotyczące pracowników w starszym wieku. W: http://www.mop.pl/doc/html/zalecenia/z162.html
3 Koradecka D., Bugajska J., Pawłowska Z.: Merytoryczne przesłanki do projektu ustawy o emeryturach pomostowych. Bezpieczeństwo pracy 10/2007:2-6
4 Bugajska J., Makowiec-Dąbrowska T., Wągrowska-Koski E.: Zapobieganie wcześniejszej niezdolności do pracy. Założenia merytoryczne. CIOP PIB, Warszawa, 2008
5 Tamże; Bugajska J., Makowiec-Dąbrowska T., Wągrowska-Koski E.: Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwach jako element ochrony zdrowia starszych pracowników. Medycyna Pracy 2010; 61(1):55-63
|
|