|
|
Bezpieczeństwo kierowców związane z ich czasem pracy
|
Zakres prac wykonywanych przez kierowcę, jaki zalicza się do całego czasu pracy kierowcy, obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, a w szczególności:
- prowadzenie pojazdu po drogach publicznych,
- czynności związane z załadunkiem, rozładunkiem pojazdu oraz nadzorem nad tymi czynnościami,
- czynności spedycyjne czy też sprawdzanie stanu technicznego;
- inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
- niezbędne formalności administracyjne;
- utrzymanie pojazdu w czystości,
- naprawy awaryjne pojazdu zaistniały na trasie przejazdu,
Czasem pracy jest, więc to czas pozostawania przez kierowcę w dyspozycji pracodawcy w miejscu i czasie przez niego wskazanym.
Typowe zagrożenia występujące podczas całego okresu pracy kierowcy, są to zagrożenia:
- pożarem, wybuchem podczas prowadzenia cysterny z materiałami łatwopalnymi,
- kolizji, wypadku z innymi środkami transportowymi poruszającymi się po drogach publicznych na skutek przemęczenia, pryśnięcia podczas prowadzenia,
- zatruciem od oparów chemicznych substancji szkodliwych i niebezpiecznych wydzielających się podczas, np., pożaru, wycieku, itp.,
- uderzeniem się podczas wsiadania do kabiny pojazdu,
- upadkiem z pojazdu podczas czyszczenia szyb (przedniej lub bocznych) lub lusterek,
- przebiciem, przecięciem, przekłuciem podczas sprawdzania zamocowania ładunków na pojeździe i zamknięcia burt,
- potłuczeniem, przygnieceniem, obtarciem przez poruszające się w wokół pojazdu lub na skrzyni ładunkowej pojazdu środki transportowe przemieszczające palety z ładunkami,
- skaleczeniem, obtarciem przez ostre wystające elementy środków transportowych lub samych ładunków,
- przygnieceniem, uderzeniem, obtarciem podczas nadzoru przy rozładunku lub załadunku palet na pojazd,
- upadkiem ze skrzyni ładunkowej podczas nadzoru przy załadunku, rozładunku pojazdu,
- przygnieceniem, zmiażdżeniem, obtarciem na skutek spadającego ładunku z skrzyni ładunkowej pojazdu,
- uderzeniem, przysypaniem kierowcy podczas załadunku materiałów (sypkich, gabarytowych, o dużej wadze) na pojazd ciężarowy,
- przebiciem, przecięciem, przekłuciem na skutek mocowania ładunków na pojeździe,
- skaleczeniem, obtarciem przez ostre wystające elementy podczas codziennych czynności sprawdzających stan techniczny pojazdu,
- uderzenie się podczas wsiadania do kabiny pojazdu,
- poparzeniem na skutek przewożonych materiałów niebezpiecznym (np.: paliw płynnych, substancji chemicznych, itp.),
- przebiciem, przecięciem, przekłuciem na skutek sprawdzania rozmieszczenia i zamocowania ładunków na pojeździe,
- uderzeniem, przygnieceniem, na skutek ustawiania zabezpieczania pojazdu przed przesunięciem się (podkładania kliny pod koła),
- skaleczeniem, przebiciem podczas zamykania i plombowania skrzyni ładunkowej lub kontenera,
- poślizgnięciem, potknięciem, upadkiem o śliskich i nierównych powierzchniach placu manewrowego, postojowego lub podług w miejscach biurowych,
- oparzenia podczas stosowania gorącej wody,
- upadkiem z wysokości podczas mycia wysokich pojazdów,
- oparzeniem się o gorący silnik lub jego podzespoły podczas prowadzenia prac naprawczych na trasie przejazdu,
- przygnieceniem, zmiażdżeniem, obtarciem na skutek opadającej kabiny kierowcy, która została podniesiona w celu wykonania doraźnej naprawy pojazdu na trasie,
- skaleczeniem, obtarciem na skutek wykonywanych prac przy silniku,
- wciągnięciem, pochwyceniem, wplątaniem części ciała kierowcy w ruchome elementy silnika podczas wykonywania prac naprawczych przy uruchomionym silniku,
- uderzeniem, przebiciem, skaleczeniem podczas podłączania pojazdu na hol,
Dużo wypadków, kolizji lub potrąceń pieszych czy rowerzystów ma miejsce w dużej mierze z złego stanu psychofizycznego kierowcy i zmniejszenia czujności na drodze spowodowane:
- brakiem wypoczynku,
- zmęczeniem,
- sennością.
Najczęściej wypadki lub kolizje powodowane sennością kierowcy:
- występują późnym wieczorem lub nad ranem; mogą wystąpić późnym popołudniem,
- skutki wypadków są bardzo poważne,
- często dotyczą pojedynczego pojazdu wypadającego z drogi,
- powstają przy dużej prędkości,
- nie widać oznak podejmowania przez kierowcę prób uniknięcia zdarzenia.
Zalecenia bezpieczeństwa podczas pracy kierowcy:
- odpowiednio wypocząć przed wyruszeniem w długą trasę,
- należy stosować się do minimalnych okresów prowadzenia pojazdów przez kierowców oraz wymagań odnośnie okresów odpoczynku i przerw w czasie jazdy, określonych w odpowiednich aktach prawnych. Akty prawne opisano w pkt.3.4. WYMAGANIA DOTYCZĄCE CZASU PRACY KIEROWCÓW,
|
|
|
|