Wymagania bhp na stanowiskach komputerowych - potrzeba zmian
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 10/2009, str. 18-21
dr inż. Agnieszka Wolska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Postęp naukowo-techniczny ciągle zmienia warunki pracy na stanowiskach komputerowych oraz daje możliwości nowych zastosowań sprzętu komputerowego. W artykule omówione zostały te zmiany w świetle wymagań dyrektywy 90/270/EWG. Przedstawiono także propozycje zmian w zapisach tej dyrektywy.
Telepraca - aspekty psychospołeczne
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 10/2007, str. 12-14
mgr Andrzej Najmiec
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca zmienia dwa zasadnicze aspekty pracy: czas i miejsce. Wraz ze zmianą tych właściwości zmienia się wiele aspektów środowiska społecznego i organizacyjnego. Niniejszy artykuł ma odpowiedzieć na pytanie: co zmienia się w środowisku telepracy i co sprzyja większemu zadowoleniu z telepracy i lepszemu samopoczuciu telepracowników.
Telepraca - nowe problemy prawne do rozwiązania
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 6/2007, str. 4-6
dr Barbara Krzyśków,
dr hab. Maria Konarska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca jest formą organizacji i/lub wykonywania pracy, za pomocą technologii informatycznej, w związku z umową o pracę/zatrudnieniem, gdzie praca, która mogłaby być wykonywana w siedzibie pracodawcy, jest świadczona poza nią, na podstawie stałych zasad. W wyniku przeprowadzonej analizy sytuacji prawnej telepracownika wskazane jest konkretyzowanie praw i obowiązków stron stosunku pracy specyficznych dla tej formy organizacji pracy, a w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy, przede wszystkim w układach zbiorowych i w umowach o pracę.
Telepraca - lepiej w domu, czy w biurze?
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 3/2007, str. 6-9
mgr Andrzej Najmiec,
dr med. Bożena Kurkus-Rozowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca zwiększa szanse zatrudnienia osób niepełnosprawnych, starszych, kobiet w ciąży oraz młodych matek. W stosunku do tradycyjnego systemu organizacji pracy zmieniają się dwie zasadnicze właściwości pracy: czas i miejsce. Wpływa to na zmianę warunków pracy, komunikowania, kontroli itd. Jednym słowem, zmienia się prawie wszystko - poza pracownikiem. Jak oceniają telepracę sami telepracownicy - na to pytanie odpowie niniejszy artykuł.
Prawne aspekty telepracy
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 6/2005, str. 14-17
dr Barbara Krzyśków
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca jest formą organizacji pracy, która coraz chętniej jest stosowana w stosunkach pracy zarówno przez pracodawców jak i pracowników. Powoduje to, że coraz częściej podejmowane są dyskusje na temat konieczności wprowadzenia zmian w prawie dostosowujących je do tej formy pracy. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy jest potrzebne już w chwili obecnej wprowadzenie zmian w prawie, czy też do prawidłowej organizacji telepracy wystarczy odpowiednie wykorzystanie już obowiązujących przepisów.
Telepraca osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy w Polsce
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2005, str. 14-17
dr nauk med. Bożena Kurkus-Rozowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca to nowa forma organizacji pracy dająca szansę zatrudnienia, zwłaszcza osobom niepełnosprawnym ze znacznym stopniem niepełnosprawności, które nie mają szans zdobycia pracy na otwartym rynku pracy. Z przeprowadzonych badań wynika, że są to głównie osoby z ograniczoną mobilnością, dobrze wykształcone, mieszkające w dużych miastach. Wyniki badań mogą być wykorzystane w organizowaniu zawodowej rehabilitacji osób niepełnosprawnych, szkoleniach oraz tworzeniu przepisów prawnych.
Psychologiczne, społeczne i organizacyjne uwarunkowania telepracy
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2003, str. 20-23
mgr. Andrzej Najmiec
Centralny Instytut Ochrony Pracy- Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca jest nowym sposobem organizacji pracy, który rewolucjonizuje dwa zasadnicze aspekty struktury pracy: czas i przestrzeń. Jest wiele rodzajów telepracy. Do podstawowych zalicza się telepracę w domu, telepracę mobilną, telepracę opartą na samozatrudnieniu (np. SOHO - small office home office), centra telepracy oraz telepracę zamienną. W artykule autor stara się na podstawie przeprowadzanych badań odpowiedzieć na pytanie: jakie właściwości organizacyjne i społeczne oraz jakie cechy indywidualne pracownika warunkują sukces w telepracy.
Telepraca - szanse, korzyści, uciążliwości
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 5/2002, str. 21-25
dr n. med. Bożena Kurkus-Rozowska,
dr hab. Maria Konarska prof. CIOP
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Telepraca to nowa forma organizacji pracy, polegająca na uzyskiwaniu, przetwarzaniu oraz przesyłaniu informacji. Jest to praca o charakterze umysłowym, w coraz większym stopniu stwarzająca wysokie wymagania intelektualne i odpowiedzialność. Można im sprostać na dobrze zorganizowanym stanowisku, w optymalnych warunkach pracy, które są kształtowane zarówno przez czynniki środowiska materialnego jak i psychospołecznego. Telepraca jest korzystna ekonomicznie dla pracodawców, jednak niewłaściwie zorganizowana może stwarzać wiele uciążliwości dla pracowników.
|