|
Dzieci w wieku przedszkolnym
|
Dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje słaba spostrzegawczość, rozproszona i mimowolna uwaga, niski poziom myślenia przyczynowo – skutkowego, słaba orientacja przestrzenno – czasowa, skłonność do ryzykownych, nieprzemyślanych, żywiołowych decyzji. Wszystkie te cechy wskazują na kierunek oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych, na konieczność wyrobienia określonych umiejętności i sprawności niezbędnych w przygotowaniu do bezpiecznego życia, pracy, nauki, zabawy.
Dzieci nie zdają sobie często sprawy z przykrych skutków popełnianych błędów. Brak doświadczeń sprawia, że w chwytaniu za narzędzia, sposobie ich trzymania, operowaniu nimi nie są wystarczająco ostrożne, uważne, nie zwracają uwagi na osoby znajdujące się w najbliższym otoczeniu. Ubóstwo doświadczeń dzieci, a nawet zupełny ich brak sprawia, że małe dziecko nie wie jeszcze, że ostrym narzędziem można się dotkliwie skaleczyć. Nie zdaje sobie sprawy z następstw wkładania do ust przedmiotów, jakie ma w zasięgu ręki. Dlatego w sposób kontrolowany należy dostarczać dzieciom przeżyć, bogacić i pogłębiać doświadczenia, kształtować przyzwyczajenia, nawyki w dążeniu do kształtowania pożądanych postaw.
Scenariusze zajęć - "Bezpieczne przedszkole"
Program „Bezpieczne przedszkole” obejmuje cykl zajęć wychowawczych promujących bezpieczne zachowania, skierowany do przedszkolaków, nauczycieli i rodziców. Przeznaczony jest do realizacji w grupie pięciolatków i sześciolatków w przedszkolu oraz w grupie „O” w szkole - w cyklu dwutygodniowym. Składa się z ośmiu scenariuszy zajęć z udziałem „Detektywa Parasola”:
- Detektyw przychodzi na obiad
- Detektyw sprawdza, czy umiemy dbać o zdrowie
- Detektyw obserwuje zajęcia z użyciem różnych narzędzi
- Detektyw przeszukuje ogród
- Bawimy się z Detektywem Parasolem
- Detektyw przygląda się urządzeniom elektrycznym
- Detektyw przeszukuje dziwne zakamarki
- Detektyw obserwuje drogę z przedszkola do domu
|
W scenariuszach określone są cele poszczególnych zajęć oraz instrukcje dla nauczyciela. Treści programowe obejmują:
- Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu
- Tworzenie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych dziecka i innych ludzi np. wynikających ze zróżnicowania płci, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia
- Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka
- Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych
- Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzenie w kulturę bycia
- Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji
|
Celem nadrzędnym jest promowanie zachowań warunkujących bezpieczeństwo.
Ściągnij scenariusz:
1. Okladka
2. Wstęp
3. Scenariusze nr 1-4
4. Scenariusze nr 5-8
5. Karty pracy ucznia - cz. 1, cz.2
Książeczka „Bezpieczne przedszkole – malowanki”
Książeczka przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Oprócz ośmiu historyjek obrazkowych do kolorowania, zawiera również krzyżówkę, zgadywanki, rysunki. Każdy partia tematyczna materiału jest zakończona pouczeniem Detektywa Parasola. Tematyka obrazków jest związana ze scenariuszami zajęć pn. ”Bezpieczne przedszkole”. Dotyczy zachowań przy stole (w czasie posiłków), w łazience, w szatni, w sali, w czasie zabaw w ogródku przedszkolnym, w drodze do przedszkola.
Ściągnij malowanki:
1. Okladka
2. Malowanki cz.1
3. Malowanki cz.2
Puzzle „Bezpieczne przedszkole - lato w ogródku przedszkolnym”
Ściągnij puzzle
Celem gry jest wykorzystanie wiedzy na temat bezpiecznych zachowań w praktyce. Zadaniem grających jest jak najszybsze ułożenie obrazka, składającego się z 64 elementów.
Po zakończeniu układania, dzieci odpowiadają na pytania:
- Jak zachowują się dzieci grające w koszykówkę?
- Co może stać się chłopcu, który wspina się na drzewo?
- Co sądzisz o zachowaniu dziecka popychającego kolegę?
- Czy chłopiec głaszczący nieznanego kotka zachowuje się rozsądnie?
- O czym powinna pamiętać dziewczynka podbiegająca do huśtawki?
|
|
|