Metoda dokładna określania widoczności otoczenia przez operatora podnośnikowego wózka jezdniowego czołowego, wynikającej z wymiarów przewożonego ładunku, z uwzględnieniem wymiarów strefy braku widoczności (strefy martwej)
W metodzie tej strefę braku widoczności (strefę martwą) wyznacza się komputerowo z zastosowaniem programu komputerowego, np. AutoCAD oraz Inventor firmy Autodesk. Dlatego metoda ta jest przeznaczona dla tych zainteresowanych, którzy mają odpowiedni sprzęt i oprogramowanie komputerowe i są w stanie swobodnie korzystać z tego oprogramowania. Przewiduje się, że będzie stosowana przez projektantów układów komunikacyjnych w przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych eksploatujących podnośnikowe wózki jezdniowe czołowe.
W metodzie tej, z zastosowaniem wyników odpowiednich pomiarów antropometrycznych uraz wyżej wymienionego oprogramowania, opracowuje się uproszczony model wózka z operatorem i ładunkiem na takim poziomie szczegółowości, aby była możliwość określenia, zgodnie z zasadami geometrii wykreślnej, głównych wymiarów strefy braku widoczności (strefy martwej) związanej z przewożonym ładunkiem w gotowości wózka do jazdy. Ilustrując pierwszy etap tej metody, na rys. 1 przedstawiono uproszczony model wózka w rzucie bocznym w przypadku tych wózków, w których oś obrotu masztu pokrywa się z osią kół przednich, z operatorem i ładunkiem, oraz wielkości z pomiarów i z danych technicznych
Rys. 1. Wymiary niezbędne do wyznaczenia strefy braku widoczności (strefy martwej) w położeniu wyjściowym podnośnikowego wózka jezdniowego czołowego
dotyczących wózka, stosowane do opracowania uproszczonego modelu danego wózka, a mianowicie:
- A - wysokość oczna operatora, w pozycji gotowości do jazdy;
wysokość tę należy określić zgodnie z zasadami zawartymi w PN-EN ISO 7250:2005 p. 4.2.2 [4], z niepewnością wynoszącą ± 0,001 m, z wykorzystaniem antropometru.
- W - odległość od oczu operatora, w pozycji gotowości do jazdy, do płaszczyzny oporowej ładunku w warunkach, gdy płaszczyzna ta jest pionowa;
wymiar W należy mierzyć z niepewnością pomiaru wynoszącą ± 0,003 m; wymiar W można zmierzyć z zastosowaniem dalmierza laserowego (patrz rysunek 2) i liniału z podziałką związanego z płaszczyzną oporową ładunku ustawioną pionowo. Wielkość wgłębienia oczu należy szacować z uwzględnieniem wielkości wgłębienia nosowego w stosunku do powierzchni oporowej dalmierza. Podczas pomiaru należy stosować oparcie dla głowy operatora. Pomiar wymiaru W wykonać na wysokości zmierzonej wartości A.
Rys. 2. Ilustracja stosowania dalmierza laserowego
do pomiaru odległości W
- hpo - wysokość położenia osi obrotu PO płaszczyzny oporowej ładunku względem podłoża;
wysokość hpo należy wziąć z danych producenta podnośnikowego wózka jezdniowego czołowego lub zmierzyć za pomocą uniwersalnych przyrządów pomiarowych (np. wysokościomierza, suwmiarki) z niepewności a wynoszącą ± 0,001 m;
- apo - odległość położenia osi obrotu PO płaszczyzny oporowej ładunku od tej płaszczyzny;
odległość apo położenia osi obrotu PO płaszczyzny oporowej ładunku od tej płaszczyznynależy wziąć z danych producenta podnośnikowego wózka jezdniowego czołowego lub zmierzyć za pomocą uniwersalnych przyrządów pomiarowych (np. wysokościomierza, suwmiarki) z niepewności a wynoszącą ± 0,001 m;
- H i G - wysokość i głębokość ładunku;
wysokość H i głębokość G ładunku należy wziąć z dokumentacji użytkownika wózka lub zmierzyć np. przymiarem liniowym zwijanym z niepewnością pomiaru wynoszącą ± 0,006 m.
Na rysunku 3 przedstawiono w rzucie bocznym, uproszczony model wózka z rysunku 2, w kolejnym etapie metody.
Rys. 3. Uproszczony model wózka w stanie gotowości do jazdy, po pochyleniu masztu o kąt α i podniesieniu ładunku na wysokość C względem podłoża
Na rysunku 3 zaznaczono także wielkości niezbędne do opracowania uproszczonego modelu wózka w tym etapie, a mianowicie:
1) α - kąt pochylenia masztu;
kąt ten wynika z dokumentacji technicznej danego podnośnikowego wózka jezdniowego czołowego oraz z praktyki stosowanej przez użytkownika danego wózka;
2) C- wysokość podniesienia ładunku względem podłoża;
zwykle jest zawarty w granicach od 0,2 m do 0,3 m, a zależy od płaskości podłoża, po którym porusza się wózek; należy zastosować wartość stosowaną w danych warunkach.
Do narysowania wyżej omówionego uproszczonego modelu wózka w rzucie z góry niezbędne są dane dotyczące szerokości wózka i ładunku oraz położenia pionowej płaszczyzny symetrii fotela operatora względem krawędzi wózka – jak to uwidoczniono przykładowo na rysunku 4. Dane te można otrzymać albo z danych technicznych producenta wózka, albo z pomiarów. Można przyjąć, że punkt środkowy między oczami operatora wózka w stanie gotowości do jazdy znajduje się w płaszczyźnie symetrii fotela.
Rys. 4. Widok uproszczonego modelu wózka w rzucie z góry
Po opracowaniu uproszczonego modelu podnośnikowego wózka jezdniowego, z zastosowaniem zasad geometrii wykreślnej, można wyznaczyć, przedstawioną na rysunku 5, strefę braku widoczności (strefę martwą) wynikającą z ładunku umieszczonego na wózku, jej główne wymiary oraz kąty widzenia ładunków w płaszczyźnie poziomej.
Rys. 5.Widok strefy braku widoczności (strefy martwej), wynikającej
z obecności przewożonego ładunku, oraz jej głównych wymiarów
Niepewność określenia głównych wymiarów dotyczących strefy martwej wynosi ± 8 % wartości mierzonej. Niepewność określenia kątów α i ß widzenia ładunku przez operatora wynosi ± 2 °.
W metodzie tej można określić nie tylko zaznaczone na rysunku 5 wymiary strefy braku widoczności (strefy martwej), ale określić tę strefę jeszcze szczegółowiej, np. w obszarze z boku ładunku, jak to zilustrowano na rysunku 6 poniżej. Na rysunku 6 zilustrowano schematycznie postępowanie w celu określenia wysokości Y(0,2) strefy braku widoczności dla operatora podnośnikowego wózka jezdniowego na wysokości najbardziej wysuniętej do przodu krawędzi ładunku - w odległości bocznej 0,2 m od ładunku; można także określić np. odległość boczną Xb od ładunku, w której wysokość strefy braku widoczności (strefy martwej) już równa się zeru – w położeniu najbardziej wysuniętej do przodu krawędzi ładunku. Dla zachowania przejrzystości na rysunku 6 bocznym nie zaznaczono strefy braku widoczności (strefy martwej).
Rys. 6. Określanie wybranych wymiarów strefy braku widoczności (strefy martwej) z boku ładunku
Wyniki określenia wymiarów dotyczących strefy braku widoczności można przedstawić w EXCELU w postaci np. tablicy 1, co ułatwia, w miarę potrzeby, ich analizę i przedstawienie graficzne.
Istotne wymagania dotyczące długości L5 lub L6 są podane w rozdziale pt.
"Wymagania dotyczące strefy braku widoczności", zaś wymagania krytyczne w aspekcie zachowania bezpieczeństwa, a dotyczące B
1 – podano poniżej.
Na podstawie analizy otrzymanych wyników można określić np. ładunki nadające się do przewożenia danym wózkiem z zachowaniem bezpieczeństwa.