Logo CIOP CIOPMapa serwisu English version
CIOPWsteczPoziom wy¿ejCIOP
.. | Definicje najwa¿niejszych pojêæ i terminów | Informacje o przebiegu i skutkach wybranych powa¿nych awarii | Zagro¿enia powa¿nymi awariami przemys³owymi w Polsce | Bibliografia

Zagro¿enia powa¿nymi awariami przemys³owymi w Polsce


Dane liczbowe dotycz±ce wszystkich zak³adów, które wed³ug ocen Inspekcji Ochrony ¦rodowiska stwarzaj± zagro¿enie wyst±pienia powa¿nej awarii zosta³y przedstawione na rys. 1. Na dzieñ 31.12.2012 r. liczba wszystkich zak³adów (³±cznie ZZR, ZDR oraz zak³ady niesevesowskie) wynosi³a 1226, co oznacza, ¿e liczba niesevesowskich zak³adów stwarzaj±cych zagro¿enie powa¿n± awari± przemys³ow±, wynosi³a 858. Raport o wystêpowaniu zdarzeñ o znamionach powa¿nej awarii w 2012 r. [1] opublikowany w lipcu 2011 r. jest na szczê¶cie kolejnym raportem opracowywanym i publikowanym przez GIO¦.



Rys. 1.   Liczba wszystkich zak³adów stwarzaj±cych zagro¿enie wyst±pienia powa¿nej awarii przemys³owej (³±cznie z zak³adami ZDR i ZZR) w poszczególnych województwach (stan na dzieñ 31grudnia 2012 r., wed³ug danych GIO¦ [1])


W Polsce zagro¿enie powa¿nymi awariami przemys³owymi jest bardzo du¿e. Wed³ug stanu na dzieñ 31 grudnia 2012 r. ogó³em liczba ZDR wynosi³a 177, liczba ZZR – 191, a ³±czna liczba zak³adów podlegaj±cych przepisom o przeciwdzia³aniu powa¿nym awariom przemys³owym – 368(wed³ug raportu G³ównego Inspektoratu Ochrony ¦rodowiska GIO¦) [1].



Rys. 2.   Liczba zak³adów kategorii ZDR oraz ZZR w województwach (liczba ZDR/liczba ZZR); stan na dzieñ 31 grudnia 2012 r. (wed³ug danych GIO¦ [1])


Wielko¶æ zagro¿eñ powa¿nymi awariami przemys³owymi, mierzona liczb± ZDR, pozwala na dokonanie porównañ miêdzy krajami UE. Tak okre¶lany potencja³ zagro¿eñ sytuuje Polskê w pierwszej dziesi±tce pañstw Unii Europejskiej, co ilustruje rys. 3, opracowany na podstawie przyjêtego w dniu 9 sierpnia 2010 r. raportu Komisji Europejskiej, oceniaj±cego postêp we wdra¿aniu Dyrektywy Seveso II w latach 2006-2008 r. [2].


 


Rys. 3.   Porównanie wielko¶ci zagro¿eñ powa¿nymi awariami przemys³owymi w pañstwach Unii Europejskiej, wed³ug danych Komisji Europejskiej [2]


Wed³ug raportu Komisji Europejskiej [2], opracowanego na podstawie sprawozdañ krajów cz³onkowskich za lata 2006-2008 [3], liczba zak³adów kategorii ZDR w 27 krajach UE wynosi³a 4528 (stan na koniec 2008 r.), co oznacza wzrost w stosunku do poprzednich trzech lat o 14% (z 3949). Gdyby nie wliczaæ Rumunii i Bu³garii, wzrost ten dla 25 ówczesnych krajów UE wynosi 10%. Wzrost liczby zak³adów zwi±zany jest prawdopodobnie z wprowadzeniem dyrektywy 2003/105/WE [4] zmieniaj±cej dyrektywê 96/82/WE.


Powa¿na awaria – powa¿na awaria przemys³owa


Zgodnie z definicj± zawart± w Dyrektywie Seveso II [5,4], powa¿na awaria jest to zdarzenie, takie jak powa¿na emisja, po¿ar lub eksplozja, w wyniku niekontrolowanego rozwoju sytuacji w czasie eksploatacji dowolnego zak³adu objêtego zakresem zastosowania tej dyrektywy, prowadz±ce do powstania, natychmiast lub z opó¼nieniem, powa¿nego niebezpieczeñstwa dla zdrowia ludzkiego i/lub ¶rodowiska, zwi±zanego z obecno¶ci± jednej b±d¼ wielu substancji niebezpiecznych. Jest to de facto definicja powa¿nej awarii przemys³owej w rozumieniu przepisów polskich, gdy¿ przepisy Dyrektywy Seveso II wy³±czaj± ca³kowicie transport substancji niebezpiecznych z zakresu jej obowi±zywania. Przepisy ustawy Prawo ochrony ¶rodowiska [6] – wprowadzi³y nastêpuj±ce definicje:

     
  • powa¿na awaria jest to zdarzenie, w szczególno¶ci emisja, po¿ar lub eksplozja, powsta³e w trakcie procesu przemys³owego, magazynowania lub transportu, w których wystêpuje jedna lub wiêcej niebezpiecznych substancji, prowadz±ce do natychmiastowego powstania zagro¿enia ¿ycia lub zdrowia ludzi lub ¶rodowiska, lub powstania takiego zagro¿enia z opó¼nieniem

  • powa¿na awaria przemys³owa jest to powa¿na awaria w zak³adzie.

Ilo¶ciowa definicja powa¿nej awarii ustalona w Dyrektywie Seveso II stanowi³a podstawê polskiej definicji powa¿nej awarii, zawartej w rozporz±dzeniu M¦ [7].


Polska definicja powa¿nej awarii obejmuje znacznie szersze spektrum zdarzeñ, ni¿ przepisy Dyrektywy Seveso II. Zgodnie z tymi zapisami, w Polsce do kategorii powa¿nej awarii zalicza siê tak¿e zdarzenia polegaj±ce na uwolnieniu w trakcie magazynowania lub transportu dowolnej substancji niebezpiecznej dla ¿ycia, zdrowia ludzi lub dla ¶rodowiska,je¶li zdarzenie takie spowoduje przynajmniej jeden ze skutków wymienionych w rozporz±dzeniu [7]. Przy tym substancje powoduj±ce awarie lub uczestnicz±ce w nich nie musz± byæ substancjami sevesowskimi, czyli substancjami ujêtymi w kryteriach kwalifikacyjnych [8]. Omawiane przepisy nie dotycz± jednak zdarzeñ awaryjnych z udzia³em substancji promieniotwórczych, uregulowanych w przepisach ustawy – Prawo atomowe [9].


Zdarzenia o znamionach powa¿nych awarii w Polsce


W Dyrektywie Seveso II termin powa¿na awaria zwi±zany jest ¶ci¶le z niebezpiecznymi substancjami ujêtymi w kryteriach kwalifikacyjnych wprowadzonych przez tê dyrektywê [5,4], identycznymi zreszt± z polskimi kryteriami [8]. Ponadto, Dyrektywa Seveso II dotyczy wy³±cznie powa¿nych awarii w obiektach stacjonarnych, podlegaj±cych jej przepisom. Czyli chodzi tu jednoznacznie o powa¿ne awarie przemys³owe w rozumieniu przepisów polskich, które wystêpuj± w zak³adach kategorii ZZR oraz ZDR.


W Polsce G³ówny Inspektorat Ochrony ¦rodowiska (GIO¦) prowadzi rejestr zg³oszonych zdarzeñ, spe³niaj±cych kryteria powa¿nych awarii, ustalonych w rozporz±dzeniu ministra ¶rodowiska [7]. Zastosowanie terminu zdarzenie o znamionach powa¿nych awarii do informacji gromadzonych przez GIO¦ pozwala unikn±æ wielu nieporozumieñ i niejasno¶ci, wynikaj±cych z przedyskutowanych wcze¶niej ró¿nic definicji terminu powa¿na awaria w przepisach UE oraz w przepisach polskich. Nieuwzglêdnienie powy¿szych okoliczno¶ci oznacza³oby m.in. i to, ¿e Polska by³aby absolutn± „rekordzistk±”, je¶li chodzi o liczbê powa¿nych awarii. Wed³ug raportu Komisji Europejskiej dotycz±cego stosowania Dyrektywy Seveso II w pañstwach cz³onkowskich w latach 2006-2008, liczba powa¿nych awarii objêtych Dyrektyw± Seveso II zg³oszonych za ostatnie 9 lat waha siê od 20 do 35 rocznie [2].


W roku 2012 organy Inspekcji Ochrony ¦rodowiska przyjê³y informacje o wyst±pieniu 91 zdarzeñ, z których 16 spe³nia³o kryteria powa¿nej awarii, a nie tylko zdarzenia o znamionach powa¿nej awarii [1].



Rys. 4.   Liczba zdarzeñ o znamionach powa¿nych awarii na terenie województw w 2012 r. [1]


Spo¶ród 91 zdarzeñ 56 wyst±pi³ona terenie zak³adów, w transporcie – 26, a pozosta³e 9 – to zdarzenia na terenie obiektów, których nie mo¿na zaliczyæ do zak³adów lub transportu oraz zanieczyszczenia wód powierzchniowych, spowodowane przez nieustalonych sprawców [1].


Bior±c pod uwagê tak du¿± liczbê zdarzeñ o znamionach powa¿nej awarii, w porównaniu z liczb± powa¿nych awarii (zgodnych z definicj± dyrektywy) warto zastanowiæ siê nad systemem funkcjonuj±cym w zak³adach sevesowskich zapewniaj±cym du¿o wiêksz± ochronê przed wyst±pieniem powa¿nej awarii przemys³owej, oczywi¶cie system w zak³adach niesevesowskich powinien byæ adekwatny do stwarzanych zagro¿eñ.


Bibliografia

     
  1. G³ówny Inspektor Ochrony ¦rodowiska. Raport o wystêpowaniu zdarzeñ o znamionach powa¿nej awarii w 2012 r. Warszawa, lipiec 2013 r.

  2. Komisja Europejska. Sprawozdanie komisji. Sprawozdanie dotycz±ce stosowania w pañstwach cz³onkowskich dyrektywy 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeñstwa powa¿nych awarii zwi±zanych z substancjami niebezpiecznymi za okres 2006-2008 r. http://ec.europa.eu/environment/seveso/pdf/report_2006_2008_pl.pdf

  3. Member States country reports on the implementation of Seveso II. http://ec.europa.eu/environment/seveso/implementation.htm

  4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/105/WE z dnia 16 grudnia 2003 r. zmieniaj±ca Dyrektywê Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeñstwa powa¿nych awarii zwi±zanych z substancjami niebezpiecznymi. Dz. Urz. WEL 345z 31.12.2003, s. 97-105. Polskie Wyd. Specjalne: rozdz.  05, t. 04, s. 398-406

  5. Dyrektywa Seveso II. Dyrektywa Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeñstwa powa¿nych awarii zwi±zanych z substancjami niebezpiecznymi. [Dyrektywa Seveso II].  Dz. Urz. WE L 10 z 14.01.1997 s. 1-68. Polskie Wyd. Specjalne: rozdz. 05, t. 02, s. 410-430,tekst jedn.: http://www.ciop.pl/18405.html

  6. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony ¶rodowiska. Obwieszczenie Marsza³ka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 sierpnia 2013 r. w sprawie og³oszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo ochrony ¶rodowiska. Dz.U. poz. 1232

  7. Rozporz±dzenie Ministra ¦rodowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie powa¿nych awarii objêtych obowi±zkiem zg³oszenia do G³ównego Inspektora Ochrony ¦rodowiska. Dz.U. z 2003 r. nr 5, poz. 58

  8. Rozporz±dzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 pa¼dziernika 2013 r. w sprawie rodzajów i ilo¶ci substancji niebezpiecznych, których znajdowanie siê w zak³adzie decyduje o zaliczeniu go do zak³adu o zwiêkszonym ryzyku albo zak³adu o du¿ym ryzyku wyst±pienia powa¿nej awarii przemys³owej Dz.U. poz. 1479

  9. Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe. Obwieszczenie Marsza³ka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie og³oszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo atomowe. DzU z 2004 r. nr 161, poz. 1689


Na górê strony

Siedziba instytutu
Strona g³ównaIndeks s³ówStrona BIPCIOP