Tekst obowiązujący od dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz. U. z 2008 r. nr 229 poz. 1527)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1)
z dnia 17 lipca 2003 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze
(DzU nr131, poz.1219)
Tekst jednolity
uwzględniający postanowienia rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 5 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze (Dz. U. nr 229 poz. 1527 z dnia 29 grudnia 2008 r., obowiązuje od dnia 30. 06. 2009 r.).
Wprowadzone zmiany zaznaczono kolorem zielonym.
Na podstawie art. 260 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinny odpowiadać:
1) wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy, zwany dalej "planem wewnętrznym",
2) zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy, zwany dalej "planem zewnętrznym"
- opracowywane w celu zapobiegania, zwalczania i ograniczania skutków poważnej awarii przemysłowej, zwanej dalej "awarią".
2. Wymagania obejmują:
1) formę sporządzenia planów;
2) zakres zagadnień, które powinny zostać określone, ocenione i ustalone;
3) zakres terytorialny planów.
§ 2. 1. Plan wewnętrzny sporządzany przez prowadzącego zakład o dużym ryzyku obejmuje teren tego zakładu i zawiera:
1) podstawowe informacje dotyczące lokalizacji i działalności zakładu;
2) określenie występujących zagrożeń i procedur prowadzenia na terenie zakładu działań ratowniczych służących ochronie ludzi i środowiska przed skutkami awarii, wraz ze wskazaniem przewidzianych do tego celu środków i metod;
3) wskazanie sposobu postępowania poawaryjnego;
4) dokumentację graficzną sporządzoną w skali zapewniającej czytelne przedstawienie wymaganych informacji.
5) wykaz osób i obiektów użyteczności publicznej, które mogą zostać dotknięte skutkami awarii, do których prowadzący zakład przekaże informację o występujących zagrożeniach, przewidywanych skutkach tych zagrożeń, zastosowanych środkach zapobiegawczych i działaniach, które będą podjęte w przypadku wystąpienia awarii.
2. Plan wewnętrzny sporządza się w formie pisemnej. Po uzgodnieniu z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej plan może być również sporządzony na elektronicznym nośniku informacji.
§ 3. Informacje, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, zawierają:
1) opis zakładu z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i charakterystykę warunków atmosferycznych;
2) charakter działalności zakładu i określenie struktury organizacyjnej zakładu;
3) opis instalacji technologicznych z uwzględnieniem ich otoczenia, a w szczególności odległości od:
- sąsiednich instalacji i dróg komunikacyjnych,
- terenów zamieszkałych, ze wskazaniem gęstości zaludnienia,
- obiektów użyteczności publicznej i budynków zamieszkania zbiorowego,
- istotnych dla prowadzonych działań ratowniczych elementów środowiska oraz infrastruktury terenu: rzek, zbiorników wodnych, lasów, linii energetycznych, rurociągów z niebezpiecznymi mediami, stacji pomp i ujęć wody pitnej, obiektów hydrotechnicznych;
4) opis stosowanych procesów technologicznych;
5) wykaz substancji niebezpiecznych, które mogą znajdować się w zakładzie, z określeniem ich maksymalnych ilości i wskazaniem przyporządkowanych im numerów kart charakterystyk.
§ 4. Procedury, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, obejmują:
1) określenie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, w tym przyczyn naturalnych, umożliwiających zapoczątkowanie awarii, oraz prawdopodobne warianty rozwoju zdarzeń wraz ze wskazaniem przewidywanego zasięgu i skutków awarii;
2) wskazanie osób upoważnionych do kierowania działaniami ratowniczymi na terenie zakładu oraz współdziałania z komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej;
3) opis systemu wykrywania stanu zagrożenia awarią, sposobu alarmowania o wystąpieniu awarii oraz sposobu prowadzenia ewakuacji ludzi i mienia;
4) opis struktury organizacyjnej i stanu osobowego zakładowej służby ratowniczej lub zakładowej straży pożarnej oraz środków przewidzianych do działań ratowniczych;
5) opis sposobu alarmowania przez pracowników zakładu: kierownictwa zakładu, zakładowych służb ratowniczych, jednostek Państwowej Straży Pożarnej, jednostek ochrony zdrowia oraz innych podmiotów przewidzianych do prowadzenia działań;
6) opis sposobu alarmowania i ostrzegania pracowników zakładu o zagrożeniu;
7) opis postępowania pracowników zakładu podczas awarii instalacji i urządzeń, z uwzględnieniem:
- działań ograniczających skutki awarii na stanowisku pracy,
- sposobów udzielania pierwszej pomocy medycznej poszkodowanym i ich ewakuacji oraz ostrzegania zagrożonych,
- współdziałania z podmiotami ratowniczymi;
8) opis postępowania zakładowej służby ratowniczej lub zakładowej straży pożarnej podczas awarii instalacji i urządzeń, w tym:
- uruchamiania sił i środków ratowniczych i dysponowania nimi,
- powiadamiania specjalistów wspomagających działania ratownicze lub zabezpieczających instalacje i urządzenia zagrożone skutkami awarii albo pracujące w trybie awaryjnym,
- ratowania życia, zdrowia pracowników, środowiska i mienia zakładu podczas wystąpienia awarii lub innego zagrożenia,
- stosowania urządzeń i instalacji zabezpieczających proces technologiczny,
- powiadamiania Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;
9) opis postępowania i współdziałania specjalistów oraz kierownictwa nadzorującego pracę instalacji, urządzeń lub wydziałów zakładu z kierującym działaniem ratowniczym i jego sztabem;
10) opis sposobu koordynacji działań ratowniczych w zdarzeniach z dużą ilością poszkodowanych oraz z udziałem innych podmiotów spoza zakładu;
11) opis sposobu wymiany informacji pomiędzy zakładami, których zlokalizowanie w niedużej odległości od siebie może zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia awarii lub zwiększyć jej skutki;
12) opis postępowania kierownictwa zakładu;
13) opis postępowania dotyczącego zapewnienia pomocy w usuwaniu skutków awarii na zewnątrz zakładu;
14) określenie zasad i metod szkolenia pracowników zakładu w zakresie obowiązków wynikających z określonych procedur prowadzenia działań ratowniczych i usuwania skutków awarii oraz zasad współpracy i koordynacji z zewnętrznymi służbami ratowniczymi.
§ 5. Wskazanie sposobu postępowania poawaryjnego, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, powinno określać:
1) metody zabezpieczania miejsca awarii i dokumentowania powstałych awarii;
2) metody i środki usuwania skutków awarii;
3) miejsca i metody neutralizacji niebezpiecznych substancji chemicznych oraz odkażania terenu;
4) podmioty przewidziane do podjęcia działań związanych z usuwaniem skutków awarii lub rekultywacji gruntu oraz procedury ich powiadamiania.
§ 5a. Informacje, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, zawierają:
1) oznaczenie prowadzącego zakład oraz adres zakładu;
2) wskazanie osoby przekazującej informacje, poprzez podanie zajmowanego przez nią stanowiska;
3) oświadczenie, że zakład podlega przepisom dotyczącym zakładów o dużym ryzyku oraz że właściwy organ Państwowej Straży Pożarnej otrzymał zgłoszenie, o którym mowa w art. 250 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
4) opis zastosowanych środków zapobiegawczych i działań, które będą podjęte w przypadku wystąpienia awarii;
5) powszechnie używane nazwy, nazwy rodzajowe lub ogólną klasyfikację pod kątem rodzaju zagrożenia powodowanego przez substancje mogące przyczynić się do awarii, określone w odrębnych przepisach dotyczących rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, wraz ze wskazaniem ich podstawowych właściwości niebezpiecznych;
6) opis rodzajów zagrożeń awariami, z uwzględnieniem ich potencjalnych skutków dla ludności i środowiska;
7) opis sposobów ostrzegania ludności zagrożonej oraz informowania jej w razie awarii;
8) opis działań, które ludność zagrożona powinna podjąć, oraz sposobu, w jaki powinna się zachować w razie wystąpienia awarii;
9) oświadczenie o ustaleniach dokonanych na terenie zakładu przez prowadzącego zakład, w szczególności o podjęciu współpracy ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, w zakresie postępowania w przypadku wystąpienia awarii oraz ograniczenia jej skutków;
10) odniesienie do zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, przygotowanego w celu likwidowania skutków awarii poza terenem zakładu, zawierające zalecenie stosowania się podczas awarii do instrukcji lub poleceń służb ratowniczych;
11) wskazanie miejsca uzyskania innych informacji, z zastrzeżeniem zachowania wymogów określonych w odrębnych przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§ 6. Integralną część planu wewnętrznego stanowi dokumentacja graficzna obejmująca:
1) plan sytuacyjny terenu zakładu, wraz z terenem przyległym, jeżeli obejmuje go przewidywany zasięg awarii, uwzględniający:
- obiekty, urządzenia techniczne i składowiska,
- miejsca występowania substancji niebezpiecznych oraz wewnętrznych dróg ich transportu,
- przeznaczenie terenów przyległych z określeniem liczby zagrożonych osób na terenie objętym przewidzianym zasięgiem awarii,
- instalacje technologiczne, w tym podziemne, ze wskazaniem kierunku ruchu mediów lub ścieków, naziemne linie elektroenergetyczne z zaznaczeniem rozdzielni i transformatorów, zbiorniki i cieki wód powierzchniowych ze wskazaniem kierunku ich spływu,
- drogi pożarowe i inne drogi dojazdowe, z zaznaczeniem wjazdów na teren zakładu,
- drogi i kierunki ewakuacji, miejsca zbiórki dla ewakuowanych, docelowe rejony ewakuacji,
- dostęp do budynków, wjazdy i dojazdy do źródeł przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego,
- miejsca utrudnień w ruchu pojazdów na terenie zakładu, w szczególności przejazdy przez tory kolejowe, lokalne zwężenia przejazdów, estakady i mosty;
2) plany sytuacyjne poszczególnych obiektów uwzględniające:
- rzuty pierwszej kondygnacji nadziemnej z naniesieniem informacji dotyczących układu komunikacyjnego, zagrożenia pożarowego i wybuchowego, zagrożenia skażeniem środowiska oraz charakterystyki pożarowej obiektów,
- rzuty innych kondygnacji, w przypadku gdy analiza zagrożeń wykaże taką konieczność,
- miejsca usytuowania przeciwpożarowych wyłączników prądu, kurków głównych instalacji gazowej, zaworów odcinających oraz zbiorników awaryjnych,
- istniejące systemy ograniczające skutki awarii, takie jak kurtyny wodne i układy zraszające, oraz miejsca ich uruchamiania,
- miejsca usytuowania sprzętu i urządzeń pomiarowo-sygnalizacyjnych do wykrywania stężeń wybuchowych oraz skażeń chemicznych,
- miejsca usytuowania sprzętu i urządzeń ratowniczych oraz urządzeń przeciwpożarowych i agregatów awaryjnych,
- kierunki ewakuacji oraz miejsca ewakuacji ludzi w przypadku awarii.
§ 7. 1. Plan zewnętrzny, sporządzany przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, obejmuje teren poza zakładem o dużym ryzyku, który może być narażony na skutki poważnej awarii, i zawiera:
1) wskazanie osób upoważnionych do uruchamiania procedur ratowniczych, osoby kierującej działaniami ratowniczymi oraz nadzorującej i koordynującej działania w zakresie usuwania skutków awarii;
2) zbiorczy wykaz sił i środków służb ratowniczych oraz służb wspomagających, przewidzianych do prowadzenia działań ratowniczych i usuwania skutków awarii;
3) opis systemu przedstawiania społeczeństwu informacji o występujących zagrożeniach związanych z działalnością zakładu, podjętych środkach zapobiegawczych i działaniach, które będą podejmowane w razie wystąpienia awarii;
4) procedury powiadamiania ludności i właściwych organów administracji o zagrożeniu awarią lub jej wystąpieniu;
5) procedury dotyczące ewakuacji ludności;
6) procedury udzielenia pomocy medycznej osobom poszkodowanym;
7) procedury postępowania związane z możliwością wystąpienia transgranicznych skutków awarii;
8) procedury postępowania poawaryjnego;
9) określenie sposobów zabezpieczenia logistycznego działań ratowniczych;
10) inne niezbędne informacje wynikające ze specyfiki zagrożenia oraz lokalnych uwarunkowań, w szczególności:
- procedury powiadamiania właściwych organów o możliwości wystąpienia lub wystąpieniu poważnej awarii,
- informacje dotyczące działań podejmowanych przez właściwe organy w celu ograniczenia skutków awarii dla ludzi i środowiska.
2. Plan zewnętrzny sporządza się na podstawie planu wewnętrznego oraz danych określonych w raporcie o bezpieczeństwie, o którym mowa w art. 253 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
3. Plan zewnętrzny sporządza się w formie pisemnej. Plan może być sporządzony również na elektronicznym nośniku informacji.
§ 8. Zbiorczy wykaz sił i środków służb ratowniczych, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, określa:
1) siły i środki służb zakładowych i zewnętrznych w odniesieniu do prawdopodobnych wariantów rozwoju awarii obejmujących teren poza zakładem;
2) procedury alarmowania oraz dysponowania siłami służb ratowniczych i wspomagających;
3) organizację łączności;
4) podział zadań i zasady współdziałania podczas prowadzenia działań ratowniczych;
5) procedury odwoływania alarmu;
6) procedury dotyczące zapewnienia pomocy w usuwaniu skutków awarii wewnątrz zakładu.
§ 9. Procedury dotyczące ewakuacji ludności obejmują:
1) określenie kolejności ewakuacji, z uwzględnieniem osób wymagających specjalnych środków podczas jej przeprowadzania, w szczególności dotyczy to dzieci, pacjentów szpitali, pensjonariuszy domów pomocy społecznej oraz innych osób zamieszkałych w obiektach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego;
2) sposoby prowadzenia ewakuacji i zabezpieczenia potrzeb socjalnych ewakuowanej ludności;
3) wykaz instytucji i służb odpowiedzialnych za przeprowadzenie ewakuacji, zabezpieczenie potrzeb socjalnych i pomocy psychologicznej ewakuowanej ludności, wraz z wyszczególnieniem realizowanych przez nie zadań;
4) sposoby alarmowania podmiotów odpowiedzialnych za przyjęcie oraz ochronę ewakuowanej ludności;
5) sposoby zabezpieczenia mienia ewakuowanej ludności.
§ 10. Procedury udzielania pomocy medycznej osobom poszkodowanym obejmują:
1) wykaz podmiotów udzielających kwalifikowanej pomocy medycznej, w tym:
- szpitalnych oddziałów ratunkowych,
- specjalistycznych placówek ochrony zdrowia na terenie powiatu i województwa, ewentualnie na terenie województw sąsiadujących,
- zespołów ratownictwa medycznego,
- innych podmiotów przewidzianych w powiatowym lub wojewódzkim planie ratowniczym;
2) sposoby alarmowania podmiotów:
- udzielających pierwszej pomocy medycznej,
- odpowiedzialnych za transport i przyjęcie poszkodowanych;
3) sposoby postępowania jednostek ochrony zdrowia podczas zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;
4) sposoby organizacji dekontaminacji poszkodowanych.
§ 11. Procedury postępowania związane z możliwością wystąpienia transgranicznych skutków awarii obejmują:
1) opis prawdopodobnych zdarzeń podczas awarii;
2) sposoby powiadamiania właściwych służb ratowniczych kraju zagrożonego transgranicznymi skutkami awarii o wielkości zagrożenia i możliwych skutkach awarii.
§ 12. Procedury postępowania poawaryjnego obejmują:
1) metody i środki usuwania skutków awarii;
2) ustalenie miejsc i sposobów neutralizacji substancji niebezpiecznych oraz odka-żania terenu;
3) ustalenie podmiotów przewidzianych do podjęcia działań związanych z usuwa-niem skutków awarii lub rekultywacją gruntu oraz procedur ich powiadamiania.
§ 13. Integralną część planu zewnętrznego stanowi dokumentacja graficzna obejmująca:
1) mapę terenu narażonego na skutki awarii przemysłowej położonego poza zakładem o dużym ryzyku, przedstawiającą na jednym arkuszu maksymalny zasięg skutków awarii;
2) plan sytuacyjny terenu, o którym mowa w pkt 1, z zaznaczeniem terenów zamieszkałych, obiektów użyteczności publicznej i budynków zamieszkania zbiorowego, dróg komunikacyjnych, cieków i zbiorników wodnych, ujęć wody, kierunków przewidywanej ewakuacji ludności oraz miejsc jej przyjęcia;
3) przebieg sieci elektroenergetycznych i wodno-kanalizacyjnych, trasy rurociągów z niebezpiecznymi substancjami na terenie, o którym mowa w pkt 1;
4) inne elementy infrastruktury terenu istotne z punktu widzenia prowadzenia działań ratowniczych.
§ 14. Po dokonaniu aktualizacji planu wewnętrznego lub zewnętrznego, do każdego egzemplarza planu należy dołączyć wykaz terminów i zakresów dokonanej aktualizacji.
§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______________________________
1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).