Czas pracy kierowców - Rozliczanie czasu pracy kierowców
Źródło: "Czas pracy kierowców" - opracowanie dr Barbary Krzyśków, CIOP-PIB
|
Odstępstwa od przyjętych zasad ogólnych rozliczania czasu pracy kierowców dotyczą zasad rozliczania czasu pracy i wysokości wynagrodzenia w przypadku stosowania odrębnych od omówionych - systemu przerywanego czasu pracy i zadaniowego systemu czasu pracy.
Kierowca może być zatrudniony w systemie przerywanego czasu pracy według z góry ustalonego rozkładu, przewidującego jedną przerwę w ciągu doby trwająca nie dłużej nić 5 godzin. W przypadku, gdy kierowca wykonuje przewozy regularne przerwa może trwać nie dłużej niż 6 godzin, jeżeli wymiar czasu pracy nie przekracza 7 godzin. Przerwy tej nie wlicza się wprawdzie do czasu pracy kierowcy, a kierowca może swobodnie dysponować w tym czasie swoim czasem pracy, jednakże za czas przerwy otrzymuje on wynagrodzenie w wysokości połowy wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania a jeżeli takiego nie ma 60% wynagrodzenia. Przy ustalaniu rozkładu czasu pracy w tym systemie pracownikowi przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek, chyba że przerwa przewidziana w ustalonym rozkładzie czasu pracy następuje nie później niż po upływie okresu po którym kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek.
Ten system czasu pracy może być stosowany do kierowców w transporcie drogowym tylko w przypadkach uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub ich szczególną organizacją… Przy ustalaniu zadań w ramach zadaniowego systemu czasu pracy pracodawca ma jednak obowiązek ustalić go tak, aby powierzone zadania mogły być wykonane w czasie określonym jako podstawowy. W tym przypadku rozkład czasu pracy ustala sam kierowca, który jest rozliczany z wykonania zadania. Jednakże musi on stosować przepisy dotyczące przerw w czasie pracy kierowców.
Czasem dyżuru jest czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do jej wykonywania w zakładzie lub innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
Czasem dyżuru jest również czas kiedy, w przypadku prowadzenia pojazdu przez dwóch kierowców drugi odpoczywa. Do czasu dyżuru zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek – ustalone w ciągu czasu pracy kierowcy. Za czas dyżuru kierowcy przysługuje czas wolny w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru a w razie niemożliwości jego udzielenia – wynagrodzenie wynikającego z osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik nie jest wyodrębniony – 60% wynagrodzenia. Nie dotyczy to dyżuru pełnionego w domu.
Za czas odpoczynku podczas dyżuru kierowcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u danego pracodawcy nie niższe niż połowa wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania.
Oznacza to czas inny niż przerwy i czas na odpoczynek, jeżeli kierowca jest obowiązany pozostawać na stanowisku, będąc w gotowości do rozpoczęcia pracy albo kontynuowania prowadzenia pojazdu lub wykonywania innej pracy. Jest to w szczególności czas, w którym kierowca towarzyszy pojazdowi na promie, na przejściu granicznym, przy przewozie pociągiem lub czas postoju związanego z ograniczeniem w ruchu drogowym. Okresy pozostawania w dyspozycji poza rozkładem czasu pracy zalicza się do dyżuru. Jeżeli kierowca pracuje w zadaniowym systemie czasu pracy i nie wypracował dobowego wymiaru czasu pracy okres pozostawania do dyspozycji zalicza się do czasu pracy w wymiarze 8 godzin, a w pozostałym zakresie do czasu dyżuru.
|