|
Porównanie kryteriów kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso II i projektu Dyrektywy Seveso III
|
W celu ustalenia faktycznych zmian kryteriów kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III w porównaniu do kryteriów Dyrektywy Seveso II, wynikających z wprowadzenia odmiennej od dotychczas stosowanej klasyfikacji CLP dokonano analizy porównawczej następujących dokumentów:
Tabeli 3.1 oraz 3.2 zawarte w części 3 „Tabele zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania” załącznika VI „Zharmonizowana klasyfikacja oraz oznakowanie niektórych substancji stwarzających zagrożenie” do rozporządzenia CLP: tabela 3.1 zawiera wykaz substancji niebezpiecznych sklasyfikowanych według zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania zgodnie z rozporządzeniem CLP, a tabela 3.2 zawiera wykaz substancji niebezpiecznych sklasyfikowanych według dotychczasowych zasad, to jest zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 67/548/EWG. Ponieważ w międzyczasie (tzn. od opublikowania rozporządzenia CLP) weszły w życie dwa rozporządzenia Komisji WE: 790/2009 oraz 286/2011, dostosowujące do postępu naukowo-technicznego rozporządzenie CLP, przy czym rozporządzenie 790/2009 wprowadziło istotne zmiany w wykazie substancji niebezpiecznych sklasyfikowanych według zasad rozporządzenia CLP (znaczący wzrost liczby substancji), w celu zaktualizowania faktycznych zmian kryteriów kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso, w analizie porównawczej uwzględniono także wykazy substancji niebezpiecznych wprowadzone przez ww. rozporządzenia Komisji.
Liczby substancji niebezpiecznych objętych poszczególnymi kategoriami kryteriów kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III w wyniku dostosowania tych kryteriów do klasyfikacji CLP i uwzględnienia zmian wynikających z dostosowania rozporządzenia CLP do postępu naukowo-technicznego w odniesieniu do liczby substancji objętych kryteriami kwalifikacyjnymi Dyrektywy Seveso II:
Substancje bardzo toksyczne. Według dotychczasowej klasyfikacji kryteria obejmowały 250 substancji. W wyniku zmian: - 81 substancji pozostaje bez zmiany wartości progowych (5/20 t);
- w przypadku 169 substancji następuje zwiększenie wartości progowych(złagodzenie wymagań) z 5/20 t na 50/200 t.
Substancje toksyczne. Według dotychczasowej klasyfikacji – 566substancji. W wyniku zmian: - 288 substancji pozostaje bez zmiany wartości progowych (50/200 t
- 278 substancje nie będą ujęte w kryteriach kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III ze względu na swoje właściwości toksyczne.
Substancje utleniające. Według dotychczasowej klasyfikacji – 74substancje. W wyniku zmian: - w przypadku 3 substancji następuje zmniejszenie wartości progowej(zaostrzenie wymagań) z 50/200 t na 10/50 t;
- 62 substancje pozostają bez zmiany wartości progowych (50/200 t);
- 3 substancje nie będą ujęta w kryteriach kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III ze względu na właściwości utleniające
- dla 1 substancji brak jest możliwości porównania
W związku ze utworzeniem kategorii P6 a i b „Substancje i mieszaniny samoreaktywne oraz nadtlenki organiczne”, do tej kategorii substancji i mieszanin zostały oprócz nadtlenków także zakwalifikowane wybrane substancje o właściwościach samoreaktywnych, którym w poprzedniej klasyfikacji przypisano zwroty R2 (10/50 t) i R11 (5000/50000 t). Z tego powodu w przypadku: - 5 substancji następuje zmniejszenie wartości progowych (zaostrzenie wymagań) z 5000/50000 t na 50/200t;
- 5 substancji pozostaje bez zmiany wartości progowych (10/50 t);
- 13 substancji następuje zwiększenie wartości progowych (złagodzenie wymagań) z 10/50 t na 50/200 t.
Substancje wybuchowe. Substancje sklasyfikowane według klasyfikacji ADR – bez zmian. Substancje o zwrotach R2 lub R3 – według dotychczasowej klasyfikacji 67 substancji. W wyniku zmian: - 48 substancji pozostaje bez zmiany wartości progowych (10/50 t);
- w przypadku 10 substancji następuje zwiększenie wartości progowych (złagodzenie kryteriów) z 10/50 t na 50/200 t;
- 8 substancji nie będzie ujęte w kryteriach kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III ze względu na właściwości wybuchowe.
- w przypadku 1 substancji niemożliwe było przeprowadzenie porównania.
W związku ze zmianami klasyfikacji kategorii substancji wybuchowych w nowej klasyfikacji zostały do tej grupy dodane 4 substancje niebędące uprzednio substancjami sevesowskimi, a jedna substancja, uprzednio zakwalifikowana jako substancja utleniająca o wartościach progowych 50/200 t została zakwalifikowana również jako substancja wybuchowa o wartościach progowych 10/50 t.
Substancje łatwopalne, wysoce i skrajnie łatwopalne. Łącznie według dotychczasowej – klasyfikacji 452 substancji. W wyniku zmian: - 73 substancje pozostają bez zmiany wartości progowych, w tym 53 o wartościach progowych 10/50 oraz 20 o wartościach progowych 200/500 t;
- w przypadku 334 substancji wartości progowe zależne są od sposobu utrzymywania/przechowywania tych substancji, warunków procesu – szczegóły określone w kryteriach kwalifikacyjnych i mogą wynosić 10/50 t albo 200/500 t albo 5000/50000 t;
- w przypadku 12 substancji następuje zmniejszenie wartości progowych (zaostrzenie wymagań) z 5000/50000 t na 10/50 t w przypadku 2 substancji i z 5000/50000 t na 50/200 t w przypadku 9 substancji; i z 50/200 t na10/50 t w przypadku 1 substancji;
- 33 substancje nie będą ujęte w kryteriach kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III ze względu na właściwości wybuchowe.
Do kategorii P2 „Gazy łatwopalne” zastało dodanych 147 substancji występujących w procesach przerobu ropy naftowej.
Substancje niebezpieczne dla ludzi i środowiska z innych względów. Według dotychczasowej klasyfikacji – 63. W wyniku zmian: - 58 substancji pozostaje bez zmian wartości progowych, w tym w przypadku 45 o wartościach progowych 100/500 oraz 13 o wartościach progowych 50/200;
- 5 substancji następuje zwiększenie wartości progowych (złagodzenie wymagań) z 50/200 t na 100/500 t;
- 4 substancje nie będą ujęte w kryteriach kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III ze względu na właściwości niebezpieczne dla ludzi i środowiska z innych względów.
W związku ze zmianami, do kategorii O2 „Substancje lub mieszaniny, które w kontakcie z wodą wydzielają łatwopalne gazy” do tej kategorii substancji zostały także zakwalifikowane substancje o sevesowskie, tzn. ujęte w kryteriach kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso II jako substancje innych kategorii. I tak, w przypadku:
- 5 substancji następuje zwiększenie wartości progowych (złagodzenie wymagań) z 50/200 t na 100/200t;
- 1 substancji następuje zmniejszenie wartości progowych (zaostrzenie wymagań) z 5000/50000 t na 100/500 t;
Do tej kategorii zostały również dodane 4 substancje, które wcześniej nie były substancjami sevesowskimi.
Nowe kategorie substancji o zagrożeniach fizycznych. Do działu P wprowadzono dwie nowe kategorie: aerozole łatwopalne P3a oraz P3b. Wzrost liczby substancji ujętych w kryteriach kwalifikacyjnych z tego tytułu, ze względu na brak wiarygodnych danych o występowaniu w przemyśle i obiektach magazynowych tych substancji oraz produktów zawierających takie aerozole w nie jest na obecnie możliwe.
Przesunięcie trzech substancji do wykazu substancji nazwanych. Włączenie bezwodnego amoniaku, trifluorku boru oraz siarkowodoru jako substancji wskazanych, wcześniej objętych odpowiednimi kategoriami zagrożenia wynika z przyjętej zasady zachowania niezmienionych wartości progowych tych substancji w kontekście możliwych zmian, wynikających z rozporządzenia CLP. Ta zmiana nie okaże żadnego wpływu na faktyczną ilość substancji zawartych w kryteriach kwalifikacyjnych.
Wprowadzenie do kryteriów kwalifikacyjnych ciężkiego oleju opałowego. Włączenie do pozycji dotyczącej produktów naftowych o wartościach progowych 2500/25000 t ciężkiego oleju opałowego oznacza niewątpliwy wzrost liczby zakładów kategorii ZZR i ZDR w Polsce (i w Unii Europejskiej). Mazut jest bowiem szeroko stosowany do opalania lub do rozpalania kotłów w energetyce, ciepłownictwie oraz w licznych obiektach przemysłowych. Jednakże ze względu na brak miarodajnych danych o liczbie takich obiektów, a w szczególności o ilościach ciężkiego oleju opałowego w tych obiektach, ocena skutków tej zmiany kryteriów (wzrost liczby ZZR oraz ZDR) nie jest obecnie możliwa.
Zasada sumowania. W Dyrektywie Seveso III zachowano zasadę i procedury sumowania ustanowione w Dyrektywie Seveso II, dostosowując je do nowej klasyfikacji. Zgodnie z uwagą 4 do kryteriów kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso III procedura sumowania musi być stosowana trzykrotnie:
a) przy łączeniu substancji i mieszanin wskazanych w części 2 i sklasyfikowanych jako ostro toksyczne kategorii 1, 2 lub 3, razem z substancjami i mieszaninami objętymi działem H; H1 − H3.
b) przy łączeniu substancji i mieszanin wskazanych w części 2 i sklasyfikowanych jako materiały wybuchowe, gazy łatwopalne, aerozole łatwopalne, gazy utleniające, ciecze łatwopalne, substancje i mieszaniny samoreaktywne, nadtlenki organiczne, substancje ciekłe piroforyczne, substancje stałe i ciekłe utleniające, razem z substancjami i mieszaninami objętymi działem P: P1 − P8.
c) przy łączeniu substancji i mieszanin wskazanych w części 2 i sklasyfikowanych jako niebezpieczne dla środowiska wodnego, ostre kategorii 1, przewlekłe kategorii 1 lub przewlekłe kategorii 2, razem z substancjami i mieszaninami objętymi
Istotne jest aby zgodnie z Rozporządzeniem CLP pamiętać, że:
„1.2. Klasyfikacje i zwroty wskazujące rodzaj zagrożenia ujęte w tabeli 3.1 wynikające z przełożenia klasyfikacji wymienionych w załączniku i do dyrektywy 67/548/EWG
1.2.1. Minimum klasyfikacji
W przypadku niektórych klas zagrożenia w tym toksyczności ostrej i działania toksycznego na narządy docelowe (STOT) – powtarzane narażenie, klasyfikacja zgodnie z kryteriami dyrektywy 67/548/EWG nie odpowiada bezpośrednio klasyfikacji pod względem klas i kategorii zagrożeń na mocy niniejszego rozporządzenia. W takich przypadkach klasyfikację przedstawioną w niniejszym załączniku należy traktować jako minimum klasyfikacji. Klasyfikacja ta ma zastosowanie, jeżeli nie jest spełniony żaden z następujących warunków:
— producent lub importer ma dostęp do danych lub innych informacji określonych w części 1 załącznika I, które prowadzą do zaklasyfikowania w kategorii wyższego zagrożenia niż minimum klasyfikacji. Wówczas należy zastosować klasyfikację w kategorii wyższego zagrożenia.
— minimalna klasyfikacja może zostać dalej uszczegółowiona na podstawie tabeli zmian nazewnictwa w załączniku VII, jeżeli producent lub importer zna stan fizyczny substancji użytej podczas badania ostrej toksyczności drogą wziewną. Klasyfikacja zaczerpnięta z załącznika VII zastępuje wówczas minimum klasyfikacji określone w niniejszym załączniku, jeżeli jest od niego różna.
Minimum klasyfikacji dla danej kategorii zostało oznaczone odnośnikiem * w kolumnie „klasyfikacja” tabeli 3.1. Odniesienie * znajduje się również w kolumnie „Specyficzne stężenia graniczne lub współczynniki M”, gdzie oznacza, że danej pozycji przypisano specyficzne stężenia graniczne zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG (Tabela 3.2) dla ostrej toksyczności. Te stężenia graniczne nie mogą zostać przełożone na stężenia graniczne zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, w szczególności w przypadkach, gdzie podane zostało minimum klasyfikacyjne. Jednakże, jeżeli widnieje odniesienie * klasyfikacja danej pozycji w kategorii ostrej toksyczności wymaga szczególnej uwagi.”
Publikacja pn. „Nowa Dyrektywa Seveso III – zmienione kryteria kwalifikacyjne” zwierająca wyniki analiz ukazała się w czasopiśmie „Przemysł chemiczny” w numerze 90(12), 2011r., s.2036-2044.
|
|