Te zapisy zostały utrzymane w Dyrektywie Seveso III, dodany został, oprócz określenia, zidentyfikowania zagrożenia poważnymi awariami, wymóg przygotowania scenariuszy możliwych poważnych awarii.
W odniesieniu do terminów, Dyrektywa Seveso III, ustanawia trzy rodzaje – pierwszy dotyczy nowych zakładów i jest tu mowa o
odpowiednim terminie poprzedzającym rozpoczęcie budowy lub działalności lub poprzedzającym wprowadzenie zmian prowadzących do modyfikacji wykazu substancji niebezpiecznych, drugi dotyczy istniejących zakładów o dużym ryzyku i został wyznaczony na 1 czerwca 2016 r., trzeci z terminów obejmuje inne zakłady, w przypadku których
Raport o bezpieczeństwie powinien zostać przesłany do właściwej władzy w ciągu dwóch lat od daty rozpoczęcia stosowania Dyrektywy Seveso III do danego zakładu.
Dyrektywa Seveso III określa, że ustępy dotyczące treści
Raportu o bezpieczeństwie, zgodności z Załącznikiem II, a także wyznaczone terminy nie mają zastosowania w przypadku, gdy prowadzący zakład przesłał raport przed dniem 1 czerwca 2015 r. i spełnia wymogi określone co do jego zawartości.
W celu zapewnienia zgodności z ust. 1 i 2 niniejszego artykułu (cel przygotowania raportu oraz jego zawartość – przypis autorów) –
prowadzący zakład przedkłada, w formie uzgodnionej z właściwym organem, wszelkie części raportu o bezpieczeństwie, które uległy zmianie, z zachowaniem terminów, o których mowa w ust. 3.
Podobnie jak
Polityka zapobiegania awariom,
Raport o bezpieczeństwie wymaga okresowych przeglądów i w razie konieczności powinien być aktualizowany co najmniej raz na pięć lat i ten termin jest identyczny z terminem określonym w Dyrektywie Seveso II. W przypadku jednak wystąpienia awarii prowadzący zakład powinien dokonać przeglądu raportu i w razie konieczności jego aktualizacji. Również sam prowadzący może z własnej inicjatywy, bądź na wniosek władzy właściwej, dokonać przeglądu lub aktualizacji raportu, jeżeli
jest to uzasadnione nowymi faktami lub najnowszą wiedzą techniczną na temat kwestii bezpieczeństwa, w tym wiedzą będącą wynikiem analizy awarii lub, w miarę możliwości, sytuacji bliskich awarii oraz rozwojem wiedzy w zakresie oceny zagrożeń.
Cały ustęp 6 artykułu 9 Dyrektywy Seveso II dotyczący substancji niebezpiecznych, w odniesieniu do których zostało wykazane, że nie mogą stworzyć zagrożenia wystąpienia poważnej awarii i taka ocena została zatwierdzona przez kompetentne władze, nie został uwzględniony w przepisach Dyrektywy Seveso III bezpośrednio. Pewna forma tego punktu została wprowadzona do przepisów Dyrektywy Seveso III w postaci kryteriów derogacji (artykuł 4 Dyrektywy Seveso III).
Również zapis z ustępu 2 akapitu 2 artykułu 9 Dyrektywy Seveso II:
Raporty o bezpieczeństwie, części raportów lub inne odpowiednie raporty przygotowane zgodnie z wymaganiami innych przepisów prawnych, mogą być połączone w formę pojedynczego raportu o bezpieczeństwie wymaganego niniejszym artykułem, co pozwoli na uniknięcie zbędnego powtarzania informacji i dublowania pracy operatora bądź kompetentnych władz, pod warunkiem, że zostaną spełnione wszystkie wymagania niniejszego artykułu, nie został przetransponowany do Dyrektywy Seveso III.
Szczegółowe wymagania odnośnie zawartości
Raportu o bezpieczeństwie zostały, analogiczne jak w przypadku Dyrektywy Seveso II, zawarte w Załączniku II.
2. Załącznik II
Załącznik II Dyrektywy Seveso III dotyczy minimalnego zakresu danych i informacji, które należy uwzględnić w
Raporcie o bezpieczeństwie i zasadniczo nie został bardzo zmieniony, jednakże wprowadzono szereg bardzo ważnych doprecyzowań, które w sposób istotny zmieniają ten dokument.
Po pierwsze, w związku położeniem, w Dyrektywie Seveso III, dużego nacisku na efekt domina, w informacjach dotyczących otoczenia zakładu (punkt 2 Załącznika II) oprócz, tak jak to miało miejsce w Dyrektywie Seveso II, opisu zakładu i jego środowiska (z uwzględnieniem położenia geograficznego, warunków meteorologicznych, geologicznych, hydrograficznych i w razie potrzeby, jego historii), identyfikacji instalacji oraz innej działalności zakładu, które mogą stanowić zagrożenia poważnymi awariami i opisu obszarów, na których może wystąpić poważna awaria, należy w raporcie o bezpieczeństwie również przedstawić
w oparciu o dostępne informacje identyfikację sąsiednich zakładów oraz innych obiektów, które nie są objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, obszarów i inwestycji, które mogłyby być źródłem zagrożenia lub zwiększyć ryzyko lub skutki wystąpienia poważnej awarii i efektu domina.
Po drugie, w opisie instalacji (punkt 3 Załącznika II) opis procesów, a konkretnie metod działania, powinien zostać przedstawiony:
w stosownych przypadkach z uwzględnieniem dostępnych informacji na temat najlepszych praktyk.
Po trzecie, zostało doprecyzowane, że w opisie scenariuszy poważnych awarii, który powinien zostać uwzględniony podczas identyfikacji i analizy zagrożeń awariami oraz w metodach zapobiegawczych (punkt 4 Załącznika II), należy uwzględnić
w szczególności:- przyczyny operacyjne;
- przyczyny zewnętrzne, takie jak przyczyny związane z efektami domina, z obiektami, które nie są objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, obszarami i zabudowaniami, które mogą być źródłem zagrożenia poważną awarią lub które mogą zwiększyć takie zagrożenie lub jego skutki;
- przyczyny naturalne, na przykład trzęsienia ziemi lub powodzie.
Przy ocenie zasięgu i skali skutków zidentyfikowanych poważnych awarii (również punkt 4 Załącznika II), należy przedstawić
mapy, zobrazowania lub, stosownie do potrzeb, równoważne opisy ukazujące obszary, które mogą zostać dotknięte takimi awariami mogącymi powstać w zakładzie. Dodatkowo identyfikacja i ocena zagrożeń powinna uwzględniać, wedle przepisów Dyrektywy Seveso III,
przegląd wcześniejszych awarii i zdarzeń z takimi samymi wykorzystywanymi substancjami i procesami, uwzględnienie zdobytych w związku z nimi doświadczeń i wyraźne odniesienie do konkretnych działań podjętych w celu zapobiegania takim awariom.
Ostatnie z wprowadzonych zmian dotyczą środków i interwencji ograniczających skutki poważnych awarii (punkt 5 Załącznika II). W Dyrektywie Seveso III punkt ten precyzuje jakiego typu opis urządzeń zainstalowanych w zakładzie w celu ograniczenia skutków poważnej powinien zostać przedstawiony. Powinny to być:
na przykład systemy wykrywające/zabezpieczające, urządzenia techniczne do ograniczania rozmiarów przypadkowych emisji, w tym rozpylacz do wody; paroizolacja; awaryjne łapacze kropel lub naczynia zbiorcze; zawory odcinające; systemy utrzymujące atmosferę obojętną; zbiorniki wody użytej do gaszenia pożaru. W Dyrektywie Seveso III podpunkt dotyczący podsumowania zagadnień obejmujących opis urządzeń zainstalowanych w zakładzie w celu ograniczenia skutków poważnych awarii, organizację alarmowania i działań ratowniczych, oraz opis wewnętrznych i zewnętrznych środków, które mają być zastosowane, został zastąpiony punktem:
opis wszelkich środków technicznych i nietechnicznych mających znaczenie dla ograniczenia wpływu poważnej awarii.